Stijging in actie

SRAM bracht twee jaar door met het maken van de Rise-wielen en reisde vervolgens naar de kustbergen op Frances Cte d’Azur om ze te onthullen. We reden in twee weken 60 mijl over de wielen, van Nice naar Frejus, website van het jaarlijkse Roc dAzur mountainbikefestival. De wielen zijn ongewoon licht, stijf en soepel, en de inschakeling van de vrijloopnaaf voelt bijna onmiddellijk aan.

van 7

Twee nieuwe wielen

De remmen zijn er in 2 versies: Rise 60 en Grow 40, elk beschikbaar in 29- en 66 cm-opties. De 60 maakt gebruik van een koolstofvezelvelg die is gebouwd in SRAM’s wielmolen in Indianapolis, waar Zipp-wielen worden gemaakt en die is ontworpen voor rijden met gekruiste benen. Het model van 66 cm weegt maar liefst 1.330 gram, terwijl de 29er 1420 gram weegt. De 40 maakt gebruik van een metalen rand die is geëxtrudeerd uit aluminium uit de 6000-serie. Hij weegt respectievelijk 1.710 g en 1.840 gram en is bedoeld voor een grote verscheidenheid aan toepassingen, van XC-racen tot competitief trailrijden.

van 7

Een nieuw merk bouwen

SRAM besteedde twee jaar aan het ontwikkelen van de remmen, het creëren van de merken die Zipp-carbon racewielen tegenkwamen, maar creëerden een toegewijde groep mountainbike-wielingenieurs en -ontwikkelaars. Het zeskoppige team is gevestigd in Colorado Springs, maar bevat ook twee composietingenieurs in Indianapolis, waar de carbonwielen worden gemaakt. De Rise 60’s kosten in beide dimensies; de jaren 40 kosten Beide versies van de wielen hebben een interne breedte van 19 mm en 24 spaken die in een tweekruispatroon zijn geregen. De wielen zijn niet tubeless ready maar kunnen worden omgebouwd met behulp van aftermarket-systemen zoals Stans.

van 7

Asymmetrische velgen

SRAM gebruikt een asymmetrisch velgprofiel voor de carbon- en aluminiumversies. Het ontwerp helpt de spaakspanning gelijk te maken en de laterale stijfheid te vergroten. Ingenieurs wilden echter een paar frontale compliantie creëren, wat zich vertaalt in een soepeler gevoel op de weg. Dat is een gevolg van veel dingen, zegt Jesse Jakomait, inclusief velgprofiel, aantal spaken en gesproken maat.

van 7

Snappy Back Hub

De duurdere Rise 60 freehub schakelt elke 6,7 graden in, waardoor het een van de snellere aangrijpende hubs is die er zijn. Het zijn 54 tanden in de ratelring en drie pallen. Elke pal heeft ook drie participatiepunten, die kunnen helpen de belasting over een groter gebied te verdelen voor extra duurzaamheid. De naaf maakt ook gebruik van een bladveer voor elke pal, waarvan SRAM beweert dat deze duurzamer is dan spiraalvormige veren die in veel harten worden aangetroffen.

van 7

Gemakkelijk converteerbaar

Rise 60-naven kunnen worden aangepast aan de meeste asconfiguraties. De voorkant accepteert normale snelspanners of 15 mm steekassen. De achterkant is geschikt voor gewone QR’s of de meer recente 142×12-installaties. De Rise 40 voornaaf kan converteerbaar zijn, maar de achterkant is dat niet – hij is verkrijgbaar in 135 mm of zelfs 142×12-versies. SRAM heeft ook extra grote zijkappen aan de voorkant ontwikkeld die vooral werken met RockShox-vorken, waarvan ze beweren dat ze een betere match bieden en ook de stijfheid met maar liefst 15 procent verhogen met behulp van een snelspanas.

van 7

Monarch XX

We hebben de nieuwste RockShox Monarch XX getest in Frankrijk. De lichtgewicht schokdemper zou XC-racers moeten krijgen en omvat een hydraulische vergrendeling op afstand en instelbare uitgaande demping. In tegenstelling tot conventionele Monarchs, wordt de XX-versie geleverd in slechts 1 tune-optie. Het is stevig en pittig over glad terrein en kleine hobbels, maar lijkt soepel over grotere hits voordat hij snel oploopt bij grotere hits.