Ritte brak met hun historische racefietsen door een paar gravel/all-road fietsen uit te brengen, waaronder de Satyr. Het beschikt over een T47-trapas en drievoudige flesbevestigingen. De Satyr heeft ook een grotere bandenspeling. Hier zijn zijn eerste indrukken na een paar weken fietsen door de Sonorawoestijn.

The Ritte Satyr werd in december vorig jaar aangekondigd. Het is een van de twee nieuwe modellen, de andere is de Phantom allroader. Dit lanceerde een merkvernieuwing en stelde hen in staat zich te concentreren op high-performance racefietsen. Om het merk uit een recente winterslaap te helpen halen, schakelden ze de deskundige framebouwer Tom Kellogg in, die net de deuren van zijn eigen bedrijf, Spectrum Cycles, sloot en zijn meer dan 40 jaar ervaring in framebouw naar de ontwerptafel bracht.

De Satyr trok mijn aandacht toen hij vorig jaar uitkwam, en ik heb een paar weken een demofiets kunnen regelen om deze eerste look samen te stellen. Hoewel ik niet van plan ben een volledige recensie te schrijven, zal ik de fiets introduceren en mijn eerste indrukken geven op basis van de tijd die ik ermee heb doorgebracht.

Overzicht Ritte Satyr

Hoewel het wordt verkocht als een standaard frameset, maakt de som van de Ritte Satyrs-onderdelen het meer dan alleen een ander productieframe en vork. Tom Kellogg, ontwerper, koos een Reynolds 725 buizenset met aangepaste specificaties om een profiel te maken voor elk van de zes Satyrs-maten (XS-XXL). Elke maat heeft een unieke diameter, wanddikte en stootprofiel die passen bij de corresponderende rijdermaten en buislengtes.

Met een lengte van 15 cm8 cm heb ik op een paar fietsen gereden die voor mij aanvoelden alsof het gewoon oversized versies waren van een kleinere, meer doordachte fiets die vermoedelijk veel beter reed. Mijn ervaring met de Satyr was een wereld apart. Het gekozen gevoel van de Satyr is het resultaat van alle moeite die Tom Kellogg, Ritte en Ritte hebben gestoken in het aanpassen van de hoofdhoeken aan verschillende maten, vorkharken en aangepaste buisprofielen. Bovendien bieden de hoogwaardige Reynolds-stalen buizen een uiterst comfortabele rit, de handling is geweldig en het rijden eraan herinnerde me eraan dat snel leuk is.

  • Hoogtepunten (XL/58cm)
  • Hoeken: 73 balhoofdbuis, 72,5 zitbuis
  • Midden achter: 435 mm
  • Bereik/stapel: 392 mm/592 mm
  • Trapas: T47
  • Naafspecificaties (v/r): 12 x 100 mm, 12 x 142 mm
  • Diameter zadelpen 27,2 mm
  • Maximale bandenmaat: 700c x 43 mm

Tom’s gedachten over het rijden op een volledig aangepast frame versus een zorgvuldig geconstrueerd productieframe. Deze vraag is mij door de jaren heen vaak gesteld. Het antwoord is: “Niet veel.” Mensen die echt een frame op maat nodig hebben? 10%. Wie baat heeft bij een frame op maat, eh 30%. Oké? Maar dit is eigenlijk een beetje anders, omdat sommige van wat mensen profiteren van een aangepast frame niet zozeer de pasvorm is, het is gewoon de manier waarop het rijdt en Ritte vult een groot deel van dat in dat zou kunnen profiteren van het aangepaste percentage met deze fietsen .

Dit is een geweldig perspectief van een bekende bouwer, maar het is veilig om aan te nemen dat de meeste mensen die de middelen hebben om de Satyr-prijzen te betalen, iets willen dat is aangepast aan hun behoeften. En een frameset voor die prijs is haalbaar bij tenminste enkele van de vele bekwame framebouwers die er zijn, die dezelfde materialen gebruiken, hoewel het geen Kellogg zou zijn – een punt dat het vermelden waard is, aangezien hij er langer mee bezig is dan de meeste mensen in de branche. Tom heeft veel fans en dat is maar goed ook.

Rit Impressies

Ik heb een paar weken op de Ritte Satyr gereden in de buurt van mijn huis in Tucson, Arizona. Er zijn veel geweldige rijmogelijkheden. Van verharde beklimmingen naar de berg Vanaf de verharde beklimmingen naar de berg De Satyr was mijn belangrijkste rijder. Ik reed het meestal gelost vanaf mijn voordeur. Maar ik heb wel een paar overnachtingen gemaakt en een of twee keer mijn fiets op de achterbank van mijn auto gegooid om me verder te brengen in de Sonorawoestijn.

Staal is al lang mijn favoriete framemateriaal – een mening die je door anderen op de site zult vinden – dus het is geen verrassing dat de Reynolds 725-buizenset geweldig aanvoelde. Het heeft de juiste balans tussen stijf en vergevingsgezind die ik ben gaan waarderen in een hoogwaardig stalen frame in combinatie met een koolstofvork zoals de ENVE G-serie Gravel Fork die hier wordt gespecificeerd. De afgelopen jaren heb ik geprobeerd aluminium- en carbonframes te omarmen, maar een paar weken rijden met de Satyr herinnerde me eraan dat de rijkwaliteit van staal ongeëvenaard is, tenminste voor wat ik leuk vind.

Als ik eraan toe was gekomen, zou ik de 110 mm / 6-stuurpen hebben verwisseld voor iets dat een tikkeltje korter was, omdat mijn handen perfect op de remkappen waren geplaatst, waardoor ik een te uitgestrekt haar voelde, maar er is weinig anders. de standaard GRX 800-build. FSA Adventure-sturen zijn slechts 440 mm breed, wat een beetje smaller is dan de specificaties die ik zou gebruiken, maar het is niet verrassend voor een bedrijf dat racefietsen maakt. Ik moet het superbrede uitlopende stuur nog proberen, maar ik denk dat 460/480 mm staven goed zouden werken voor deze fiets. Brooks Cambium C17 zadel werd ook vervangen door de stoffen Scoop. Dit is niet omdat de Scoop geen geweldig zadel is, maar omdat het het meest comfortabele zadel is dat ik ooit heb gebruikt.

Ik rij tegenwoordig voornamelijk 650B-fietsen, dus ik vergat bijna de teenoverlap. Overlap teen was een groot probleem voor mij, ook al hield ik mijn schoenen in maat 47/US 13 in een comfortabele positie. Sommige mensen vinden het niet erg, maar ik zal toegeven dat ze teenoverlappen irritanter vinden dan ik waarschijnlijk zou moeten, vooral omdat het niet zo’n probleem is als je eenmaal op snelheid bent. Je kunt er mee leven en je hoeft je er niet voor te schamen. Afhankelijk van je framemaat, schoenmaat en schoenplaatpositionering, is het misschien geen probleem voor jou.

Satyr, Een Bikepacking Rig

Hoewel ik denk dat de Satyr waarschijnlijk het meest logisch is als een grindrace- of allroad-installatie, zien een aantal van de ontwerpbeslissingen die erin zijn gegaan er best goed uit door een bikepacking-lens. Hij is klein maar handig en zou standaard moeten zijn op alle fietsen in deze klasse. Het frame heeft ook een T47-trapas, een standaard waar grote fans van waren vanwege zijn veelzijdigheid en eenvoud. Wat betreft de interne kabelgeleiding, deze is goed uitgevoerd (vooral door de trapas) en draagt mooi bij aan de strakke look van de fiets, maar ik geef de voorkeur aan de rechtlijnigheid van volledig externe kabelgeleiding, vooral op een fiets. . Hoewel de verborgen steunen van de Satyr geweldig zijn voor het bevestigen van spatborden, kan ik me niet voorstellen ze op deze fiets te gebruiken. Er zijn geen rackmounts, en dat vind ik prima.

Volgens de specificaties van Ritte zal de Satyr een band van 700 x 43 mm vrijmaken, wat volgens de huidige normen niet buitengewoon genereus is, maar voldoende is voor het soort rijden dat ze voor ogen hadden dat mensen zouden beginnen toen ze deze fiets bedachten. Mijn 40 mm WTB Ventures-banden lieten echter niet veel ruimte in de achtervorken toe. De bandenspeling van 700 x 43 mm van de Satyr lijkt misschien een beetje te genereus, afhankelijk van de combinatie van band en velg. In het ideale geval zou het iets breder maken , maar ik was aangenaam verrast door hoe goed het voelde om op 40 mm banden te rollen – de smalste die ik me kan herinneren in minstens een paar jaar, en nog steeds veel vertrouwen in de ruigere dingen.

De Satyr, geladen met tassen voor snelle en lichte overnachtingen en een paar andere items, was ongelooflijk comfortabel en stabiel terwijl hij over de onverharde onverharde wegen stuiterde. Hoewel het niet mijn keuze zou zijn voor meer betrokken, zwaar beladen bikepacking-tochten, rijd ik er heel graag mee voor een grindrace of endurance bikepacking-evenement met een lichtere lading. Ritte gebruikt de term bikepacking niet in hun marketingtaal rond de Satyr, maar als je gewoon op zoek bent naar een paar frametassen en eropuit gaat, is het daar meer dan klaar voor.

Ritte Satyr-specificaties

Ik heb vooral de opmerkelijke framespecificaties hierboven behandeld, maar hier zijn ze in één oogopslag:

  • Reynolds 725 buizen
  • ENVE carbon vork
  • T47 Trapas
  • Volledige interne kabelgeleiding
  • Flat-mount schijfremmen
  • 43 mm bandenspeling
  • Drievoudige kooibevestigingen
  • Spatbordbevestigingen

Prijzen, Builds En Beschikbaarheid

De Satyr is verkrijgbaar in zes maten, van XS tot XXL, geschikt voor rijders van 13 cm0 tot 15 cm8 cm en groter. Het is alleen beschikbaar in frameset of als een van de volgende drie builds: GRX 600 of GRX 800 (zoals getest); SRAM Force/Eagle-eTap . Als een van deze opties niet aan uw behoeften voldoet, helpt Ritte u graag bij het ontwerpen van uw eigen custom build. Ik heb gezien dat aangepaste verf ook als optie wordt genoemd, maar weet niet wat voor soort extra kosten dat met zich mee zou brengen. En in plaats van ze voor je te specificeren, laat Ritte je je versnelling, cranklengte, stuurpenlengte en stuurbreedte kiezen voor alle complete builds, wat betekent dat je dingen niet hoeft te verwisselen zodra je fiets arriveert.

  • Maat/model getest Ritte Satyr (XL/58cm)
  • Prijs (zoals getest) ~
  • Plaats van fabricage Taiwan
  • Fabrikantdetails Ritte.cc

Ritte Satyr GRX 800 Bouwpakket

  • FRAME Ritte Satyr
  • VORK ENVE GRIND
  • ACHTERDERAILLEUR Shimano GRX RD-RX812
  • VERSNELLINGEN Shimano GRX RX810
  • CASSETTE Shimano XT CS-M8000, 11-42T
  • KETTING Shimano HG-X11
  • BB Praxis Works – T47
  • HEADSET Cane Creek 40
  • BANDEN WTB Venture 700 x 40 mm
  • WIELSET Hunt 4Season Gravel Disc X-Wide, 28 Spaken
  • ROTOREN Shimano XT, 160 mm
  • REMMEN Shimano GRX BR-RX810
  • CRANKSET Shimano GRX FC-RX810(175mm)
  • KETTINGBLAD Shimano GRX, 40T
  • PEDALEN Shimano XT
  • STUUR FSA Adventure 44cm
  • STAM FSA Energie 110 mm
  • ZADEL Brooks Cambium C17
  • ZADELPEN FSA naverbrander, 27,2 mm

Inpakken

Ik denk dat je geen spijt zult hebben van het kopen van een Satyr als je het geld hebt en een Kellogg-frame wilt. Er zijn veel geweldige fietsen in de categorie allroad/gravel. Ik vind dat de Satyr een goede instapprijs is voor een hoogwaardige gravelbike die jaren meegaat.

Ik prijs Ritte voor het all-in gaan door hun op de weg gerichte merk opnieuw te lanceren met de Satyr en Phantom, en ik kijk ernaar uit om te zien hoe de volgende stap op dit pad er voor hen uitziet. De Satyr was een geweldige fiets en ik heb ervan genoten. Het wakkerde ook mijn verlangen aan om een lichtgewicht, snelle fiets te bezitten voor woestijnritten. Hoewel we onvermurwbaar zijn over fietsen die op grotere banden passen en meer steunen op de site hebben, was deze fiets een verfrissende herinnering dat onverharde wegen en het beklimmen van bergen best leuk kan zijn.

Vind aanvullende details of koop zelf een Satyr op Ritte.cc.