Zelfs de Enve M-Series mountainbike velgen garanderen een beter rijgevoel, lichtere gewichten en veel meer duurzaamheid dan eerdere modellen

Ian Matteson

Enve vernieuwt zijn M-serie mountainbikewielen. In overeenstemming met Enves hoofd honcho Jake Pantone, belooft de gloednieuwe decoupeerzaag een veel beter gevoel bij het rijden, minder knellende flats en lichtere gewichten in vergelijking met de eerdere velgen uit de M-serie. Pantone voegde eraan toe dat de zijwaartse stijfheid van gebouwde wielen ook zou worden verbeterd. Elk van de gloednieuwe velgen is verkrijgbaar in zowel 70 cm als 74 cm modellen en Enve maakt nog steeds al zijn eigen velgen in Amerika.

Aangeboden in vier gradaties, met toepassingen die variëren van XC-racen tot full-size downhill-rijden en racen, behouden de nieuwe velgen dezelfde 5, 6, 7, 9-nomenclatuur (van lichtste gebruik tot zwaarste) als de vorige lijn. Er zullen ook tal van breedtes van bepaalde velgen beschikbaar zijn.

Bekijk hoe u een tubeless band monteert:

Een Snelle Run-down

De M525 is de eersteklas lichtgewicht XC-velg van Enves, met een afmeting van 25 mm. De volgende is een trail-georiënteerde 6-snaar, verkrijgbaar in 3 breedtes: 630 en 635 en 640 (respectievelijk 30 mm, 35 mm breed, 40 mm breed). De velgen uit de 7-serie zullen ook verkrijgbaar zijn in meerdere breedtes: 730 en 735. (respectievelijk 30 en 35 mm). Deze velgen zijn voor all-mountain en enduro gebruik en volgens Enve kan de M735 worden ingesteld als een prima alternatief voor e-bikes. Alle velgbreedtes zijn inwendig gemeten.

Aan de uiterste zwaartekracht van het spectrum zit de 930. Ontwikkeld met feedback van het Santa Cruz Syndicate, dat testte voor zijn nieuwe contouren en lay-ups, ondergaan deze wielen al een paar jaar praktijktests, gebaseerd op Pantone .

In het midden van de gloednieuwe velgen bevindt zich een elegante vorm en, in het geval van de op zwaartekracht georiënteerde 7- en 9-serie velgen, een speciale huisgemaakte urethaanvoering. Deze voering fungeert als zowel een randbedafdichting als een beschermende laag op de top van de grensmuur. Het is bedoeld om de omtrek op te nemen, de slagkrachten te verdrijven om de integriteit van hun velg te behouden. Op de velgen uit de 6- en 5-serie zegt Pantone dat de vorm van de velg zelf zal helpen om slagen te verdrijven en slagen te consumeren.

Enve noemt zijn nieuwe contour het enorme haakloze ontwerp. Als je het niet geraden hebt, zijn de velgen ruim genoeg en hebben ze geen kraalhaak. De nieuwe vorm is ook ondieper dan eerdere ontwerpen, samen met de afdekking van de grensmuur is verbreed met substantie waar nodig om treffers met vierkante randen af te weren , wat zorgt voor een krachtigere structuur. Volgens Enve is de binnenvorm van de velg ontworpen om te helpen bij het monteren van een tubeless band met slechts een vloerpomp, ook om de bandhiel op zijn plaats te houden met een kleine lip.

Enve gaat verder in de traditie van het optimaliseren van materiaallay-up en vormgeving in de spaakgaten voor wat het beweert een sterkere constructie te zijn met een minimaal gewicht in vergelijking met producten van de concurrentie, naast de voorgaande M-serie wielen. Pantone was ook openhartig door toe te geven dat Enve-velgen de reputatie hebben een beetje stijf te zijn in het verticale vlak, en de nieuwste vormen en carbon lay-ups zijn ontworpen om in deze arena te helpen.

Mike Yozell

De Rit

We hebben een set M525 XC-velgen in handen gekregen vóór de officiële lancering van de nieuwe line-up. Ik heb ze een paar ritten op een Specialized Epic FS gemonteerd.

De Enve-wielen zijn geregen in DT / Swiss 240-hubs en wegen een indrukwekkende 630 g voor het voorwiel, terwijl de achterkant 730 gram weegt. Ter vergelijking: de Roval Control SL-wielen die standaard op de Specialized worden geleverd, waren 630 g voor en 757 g achter. De naven van beide wielen zijn vergelijkbaar, met een kleine rand naar Enve vanwege het gebruik van een centerlock-rotorinterface over de Rovals 6-bout, waardoor de schaal mogelijk in het voordeel van Enves kantelt.

Ik heb ter vergelijking ook een set Enves zustermerk Mavic XA Professional carbon wielen (voor: 710g, achter: 820g) doorgefietst.

Enve heeft de Gorilla-cassette gedumpt ten gunste van een lichtere velgbedafdichtingstape. Het middenkanaal was ruim, waardoor de hielen van mijn Vittoria Mezcal G29x6 cm band voldoende ruimte hadden om naar binnen te vallen, uit de weg te gaan, en stelde me ook in staat om beide hielen gemakkelijk met de hand te installeren zonder toevlucht te nemen tot het gebruik van bandenlichters. Beide banden zijn opgepompt met een gewone vloerpomp, en de meegeleverde Enve-ventielen hebben verwijderbare kernen voor een goede luchtstroom tijdens montage samen met afdichtmiddel dat na de banden is gemonteerd.

Meestal voer ik lage druk uit (van 16 tot 19 psi), dus ik dacht dat ik de mogelijkheid zou hebben om Enves belofte van grotere weerstand tegen knijpniveau tegen de test te plaatsen. In de loop van mijn evaluatieperiode van een week had ik verschillende vierkante randen hard genoeg geraakt om de fiets te baseren, maar kwam er zonder appartementen of scheuren in de zijwanden vandaan. Dit korte tijdsbestek is een slechte beoordeling van de claim, maar de tijd zal het leren.

Ik zal zeggen dat de claim van een meer comfortabele en vergevingsgezinde rit waar was. De wielen voelden veel minder hard aan dan de vorige Enve-wielen. Ze waren meer meegaand en minder stijf verticaal dan ik me de vorige 5-serie wielen herinner. En hoewel het gewicht van de Roval vrij dicht bij de Enves ligt, was de zijdelingse stijfheid van de M525 superieur. Het benaderde de precisie van veel zwaardere trail-georiënteerde wielen – de Mavic XAs en Santa Cruzs gloednieuwe Reserve-hoepels komen voor de geest -en voegde een mogelijkheid toe aan de Epic die voelbaar was.

Blijf dit najaar controleren of de 525’s zowel voor XC-gebruik als in bepaalde cross-wedstrijden zijn. De last en de binnenbreedte van 25 mm maken ze tot een intrigerend alternatief. Kom terug naar de volledige, langdurige inspectie.