De 7 Belangrijkste BMX-remtypes Uitgelegd

Ik heb BMX-fietsen af en aan gereden sinds ik een kind was, en ik heb fietsen geprobeerd met een reeks verschillende remmen. Wat zijn de meest populaire soorten BMX-remmen?

Er zijn zeven soorten BMX-remmen: Cantilever (V-Bike-remmen), U-Brakes en Gyro-remmen.

Remmen zorgen voor remkracht waarmee u veilig kunt vertragen en uw fiets kunt stoppen. Alle hoofdtypen BMX-remmen werken op iets verschillende manieren.

Sommige zijn beter voor bepaalde doeleinden dan andere.

BMX’en zijn erg veelzijdig als het om remmen gaat. Sommige fietsen hebben alleen een achterrem. Sommige hebben een voor- en achterkant. Sommige hebben helemaal geen remmen!

In deze gids zal ik u door de 7 belangrijkste soorten remmen vertellen, hoe ze werken, alle tips die u moet weten, plus welke het beste voor u zou zijn als u nadenkt over welke u wilt kopen.

7 soorten BMX-remmen

1. Vrijdragende Fietsremmen

Als er één ding is waar vrijdragende fietsremmen in uitblinken, dan is het wel dat ze veel ruimte vrijmaken.

Door deze grote speling kunnen relatief brede banden en spatborden worden gemonteerd. Deze speling is moeilijker voor modder om aan te kleven, dus het zal gemakkelijker zijn om te rijden bij slecht weer.

Deze remmen zijn eenvoudig, onopvallend en licht. Weinig remkeuzes kunnen de remkracht van cantilevers evenaren.

Cantilevers zijn de beste rem voor tandems vanwege hun uitstekende remeigenschappen. Bovendien worden ze ook gebruikt op toerfietsen.

Dit remsysteem is goed voor de prestaties en het opruimen van modder, maar veel veldrijders geven nu de voorkeur aan schijfremmen.

U moet cantilever-remmen correct instellen om er het maximale uit te halen. De hoek van de straddle-kabel is iets waar je extra op moet letten.

Cantilevers gebruiken, net als V-brakes, remblokken in patroonstijl. Als de tijd daar is, zullen ze relatief eenvoudig te vervangen zijn.

Ze zijn licht en eenvoudig en bieden ruimte voor brede banden en spatborden of brede banden en modder.

Ze leveren veel remkracht, daarom zijn ze zo populair op tandems, maar ze hebben een specifieke afstelling nodig om optimaal te presteren. De hoek van de straddle wire heeft een aanzienlijk effect.

Kun je cantilever-remmen op een BMX-fiets plaatsen?

Ja.

Hiervoor moet u echter een bepaalde vork op uw BMX-fiets installeren.

2. V-Bike-remmen

V-brakes, ook wel direct-pull-remmen genoemd, zijn een populaire keuze voor racefietsen. De armen en kabel hebben geen machines. Vandaar dat het ontwerp bekend staat als direct-pull.

V-brakes kunnen aan weerszijden van het fietsframe worden gemonteerd. BMX-fietsen hebben rubberen kussentjes die enkele millimeters boven de velg zijn geplaatst.

V-brakes zijn van oudsher populair op offroad-fietsen, hybride fietsen en toerfietsen. Moderne fietsen gebruiken vaker schijfremmen.

Remklauwremmen bieden ook uitstekende remprestaties.

Net als andere BMX-fietsremmen werken V-brakes met kabels die van de hendel op het stuur naar het frame van de fiets lopen.

V-brakes trekken meer draden naar binnen bij het indrukken van de remhendel, waardoor een sterkere greep op de velg en een grotere remkracht van de module worden verkregen voor een betere remcontrole.

Ze bieden superieure remkracht en zijn licht in vergelijking met andere remmen op BMX-fietsen. Ze zijn daarom de favoriete remmen voor de meeste BMX-rijders.

Helaas zijn V-brakes niet ideaal voor freestyle BMX-rijders, aangezien de vorm en het frame van deze remmen de remmechanismen blootstellen aan meer overmatig gebruik dan U-brakes. Ze kunnen ook in botsing komen met het lichaam of de kleding van de berijder.

3. U-remmen

Het meest populaire BMX-fietsremapparaat is de U-brake.

De U-brake is te vinden op zowel vintage mountainbikes als BMX freestyle fietsen. De U-brake wordt boven de velg aan het frame bevestigd.

Veerspanning trekt de remblokken aan beide kanten weg van de velgen. De armen zijn met elkaar verbonden door een behuizing aan de ene arm of een straddle wire carrier aan de andere.

U-brakes zijn alomtegenwoordig op alle Freestyle en Flatlands BMX-fietsen vanwege hun stevigheid, eenvoudige structuur en kabelbeheer.

U-brakes bieden een aanzienlijk voordeel ten opzichte van andere remmen. Ze zijn 90 procent verwijderd van het pad van de berijder. Dit zorgt voor een vlotte rit.

Dit is ongetwijfeld een geweldige freestyle-optie.

U-brakes zijn heel eenvoudig te gebruiken omdat ze kunnen worden gebruikt met ontwarren. Dit maakt ze ideaal voor freestyle rijden op BMX-fietsen.

Een U-brake heeft typisch C-vormige armen, die elkaar kruisen en boven de band buigen. Hierdoor kan het rechteruiteinde van de kabel de linker remblokken bedienen en vice versa.

BMX-fietsremmen zijn er in een breed scala aan technologieën!

4. Gyro Of Rotor

De Gyro, vaak bekend als de rotor of Detangler, is een BMX-remsysteem dat speciaal is ontworpen voor freestyle rijden .

De stuurpen en balhoofdbuis zijn verbonden door een accessoire. Dit unieke onderdeel verdeelt het remsysteem in twee delen, waardoor volledige barspins zonder knopen mogelijk zijn.

Twee van de populairste freestyle-trucs van BMX zijn de gemakkelijke en modieuze barspin en de tailwhip. Deze trucs kunnen alleen of in combinatie met andere technieken worden gebruikt.

Omdat deze stunts het stuur nodig hebben om 360 graden te draaien, kan de kabel eenvoudig rond de stang worden opgerold, waardoor de spin wordt beperkt met een normaal remsysteem; zo werd het Gyro-remsysteem ontwikkeld.

Hoewel de rotor de kabeldoorgang blokkeert, blijft het basismechanisme van het remmen ongewijzigd: de hendel die aan het koord trekt, activeert een schaarsysteem. Dit trekt aan de remarmen, duwt de remblokken tegen de velg en vertraagt de fiets.

Wanneer u aan de hendel trekt, drukt de rotor de remzone tussen beide platen samen. Daarna worden de onderste draden die op de basisplaat zijn aangesloten, getrokken en wordt de remreeks die op de velg eindigt, ontketend.

5. Terugtraprem

Terugtrapremmen, ook wel pedaalremmen genoemd, worden gebruikt om een voertuig te stoppen door achteruit te trappen. Dit soort rem is bevestigd aan de achternaaf van een BMX-fiets.

Wat is een terugtraprem precies?

Het dankt zijn naam aan het feit dat de fiets vooruit kan rijden zonder de pedalen aan te raken, maar wanneer je achteruit probeert te trappen, wordt het remsysteem onmiddellijk ingeschakeld.

Hoewel dit soort remmen verouderd en uit de mode zijn, hebben sommige BMX-rijders ze nog steeds gemonteerd en gebruiken ze ze van tijd tot tijd. Desondanks hebben terugtrapremmen een aantal voordelen ten opzichte van andere BMX-remmen.

Terugtrapremmen hebben bijvoorbeeld minder onderhoud nodig dan andere soorten remsystemen. U hoeft zich geen zorgen te maken dat kabels of vuil een soepele rit in de weg staan.

Over het algemeen is de BMX-rit vrij soepel en comfortabel, met terugtrapremmen die een meer esthetisch uiterlijk geven.

Terugtrapremmen daarentegen maken freestylen op BMX-fietsen moeilijk. Het zou moeilijk zijn om de splitsingen en pedalen op de juiste plaats af te stellen om op straat te grinden.

Bovendien is het niet kunnen trappen een belangrijk minpunt. Achteruit rijden is mogelijk, maar u moet uw voeten stil houden. Dit kan na enkele acties moeilijk zijn.

Als gevolg hiervan worden terugtrapremmen naarmate de tijd verstrijkt minder populair in de BMX-scene.

Fietsacrobatiek en -prestaties zijn ook problematischer en moeilijker uit te voeren geworden, vooral met terugtrapremmen die alles veel ingewikkelder maken dan nodig is.

6. Remklauwen

Remklauwremmen gebruiken een enkele bout om aan het fietsframe of de vork te bevestigen.

Remklauwremmen zijn op zichzelf staande systemen die de remklauw bedienen via een kabel. Ze komen vaker voor op grotere banden omdat hun armen ver genoeg moeten reiken om zich om de band te wikkelen.

Remklauwremmen zijn het meest te vinden op racefietsen. Ze kunnen ook op BMX-fietsen worden gebruikt.

Dit zijn de voorlopers van V-brakes en U-brakes.

BMX’en met remklauwen zijn zeldzaam, tenzij het een kinderfiets is.

Remmen in remklauwstijl vallen op omdat ze in een gat in het frame worden vastgeschroefd in plaats van in remnokken. Ze zijn doorgaans ook minder effectief dan U- en V-brakes.

Remklauwremmen zijn side-pull-remmen met een enkel draaipunt. Deze remmen zijn vaak te vinden op de meeste racefietsen, en sommige uiterst betaalbare versies zijn zelfs te vinden op BMX-fietsen.

Remklauwremmen vervullen hun taak goed op dezelfde manier als velgremmen.

Maar

Ze kunnen niet werken met banden die groter zijn dan 3,5 inch, zoals die op BMX-fietsen of mountainbikes en cruisers. Dit komt door de grootte van de armen, de beperkte ruimte ertussen en de kleine tussenruimte.

Dikke fietsbanden zouden hun efficiëntie nog verder verminderen als ze überhaupt zouden worden gebruikt. Schijfremmen worden meestal gebruikt met dikke fietsbanden.

In vergelijking met andere velgremmen schieten remklauwremmen echter tekort ten opzichte van V-brakes vanwege hun scheve aandrijfverhouding, maar ze kunnen een soepelere modulatie hebben.

7. Mechanische Schijfremmen

De mechanische schijfremmen, de tweede twee componenten van het remsysteem, zijn in wezen gelijk aan traditionele velgremmen. Een druk op de hendel stuurt het signaal door draden.

De schijfremmen zijn superieur omdat de remblokken op de grotere rotoren van de wielen zijn aangebracht in plaats van op de velgen. Deze aanpassing geeft je meer remkracht en minder inspanning.

Het totale systeemgewicht wordt verhoogd door sterke staalkabels, metalen pads en een stalen schijf.

Aan de andere kant voeren schijfremmen warmte efficiënter af dan velg- en trommelremmen, omdat ze zijn ontworpen om warm te werken. Hoe groter de rotor, hoe meer remoppervlak en hoe soepeler de stop.

Schijfremmen kunnen niet op elk fietsframe worden geplaatst, omdat bijpassende naven en wielen nodig zijn.

Schijfremmen namen BMX-fietsontwerpen over, dankzij hun betere prestaties op bergafwaarts terrein en de afwezigheid van interferentie van water en modder. Inmiddels zijn ze op vrijwel elk type fiets te vinden.

Welke Is Het Beste Voor Jou?

Je kunt zien dat de beste remmen voor jou afhangen van wat je van plan bent te doen met je BMX-fiets. Hier is een overzicht:

V-Bike-remmen Koop deze als je niet van plan bent om trucs of freestylen op je fiets uit te voeren. Als je het gaat gebruiken voor dagelijks fietsen, en misschien wat lichte trucjes, dan zijn V-Bike Brakes een goede keuze. Ze zijn licht van gewicht en hebben een uitstekende remkracht.

U-remmen Deze remmen zijn de meest voorkomende op BMX-fietsen. Deze remmen worden aanbevolen als je van plan bent om te gaan freestylen of zwaar tillen op je fiets. Ze blijven perfect uit de weg en blijven bijna altijd ontward.

Mechanische schijfremmen Als je op zoek bent naar een alleskunner die veel voordelen biedt, dan is dit ‘m.

Conclusie

Fietsremmen zijn een oude uitvinding, maar ontwerpers en fabrikanten blijven met nieuwe ideeën komen.

Fietsers kiezen de remmen die ze gebruiken op basis van hun budget, hun fietsen, hun rijstijl en hoeveel zorg ze nodig hebben om hun fietsen veilig en soepel te onderhouden.

Martin verscheurt al sinds zijn jeugd allerlei paden op verschillende fietsen. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Hij schrijft op onze site over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/