Eerste Rit. Rocky Mountain-pijpleiding

Deze fiets met een grotere maat biedt rijders veel grip en een flexibel veersysteem

Andreas Hestler

Rocky Mountain was een van de eerste gebruikers van het 27.5+ fietsplatform met de introductie van zijn Sherpa bikepacking-fiets twee jaar geleden. Deze keer neemt Rocky Mountain de banden met een grotere maat mee naar de competitieve kant van trailrijden met de nieuwe Pipeline.

De Pipeline maakt gebruik van een vork van 150 mm vooraan, gecombineerd met 130 mm veerweg achteraan. Net als andere Rocky Mountain-modellen, maakt deze gebruik van een Horst link-stijl ophanging met vier stangen en maakt ook gebruik van BC2-scharnierlagers in busstijl, waarvan kan worden beweerd dat ze lichter en lichter zijn dan traditionele kogellagers. Deze fiets beschikt ook over de Rockys Ride-9-aanpassingsmethode, waarmee de rijder een paar counterflip-chips kan verwisselen om de geometrie, de schoksnelheid of beide tegelijkertijd te manipuleren voor in totaal twee verschillende alternatieven.

Het Ride-9-systeem biedt negen instellingen die gemakkelijk in minuten kunnen worden gecorrigeerd. rotsachtige Berg

Hoewel de Pipeline is uitgerust met Maxxis Recon-banden van 7 cm, kan hij rubber van ongeveer 8 cm breed aan, dankzij deze ruime speling die wordt gecreëerd door de achtervorken. De afstand tussen de voor- en achteras is Boost-breedte met een 110 mm voor- en achter 148 mm achterinstallatie. De Pipelines carbon voordriehoek is exact hetzelfde stuk dat wordt gebruikt voor Rockys Instinct, een 130 mm veerweg voor en achter 29er. Gezien het feit dat de Pipeline het Ride-9-aanpassingssysteem gebruikt, zou een verschuiving van 10 mm in vorkreizen rijders in staat stellen om te wisselen tussen 27.5+ en 29er-remmen en een geometrie te krijgen die lijkt op, zo niet precies hetzelfde. Rocky Mountain promoot de Pipeline niet op deze manier, maar het is zeker een keuze en een om te overwegen als je niet kunt kiezen tussen wielafmetingen.

Ik bracht anderhalf uur door met het achtervolgen van de oude Rocky Mountain-rijders Andreas Hestler en Wade Simmons door de glooiende heuvels van Laguna Seca. Hestler hield het tempo hoog op de beklimmingen, terwijl Simmons elke sprong in zicht koesterde wanneer de route bergafwaarts draaide. De meestal buff, gladde paden waren geen fietsgebied van grote maten, maar er waren verschillende momenten die de mogelijkheden van de fiets benadrukten. Er waren veel regensporen, en twee volgde ik Simmons opstelling van een sprong en belandde in een gigantische sleur. Precies dezelfde situatie zou voor een schetsmatig moment hebben gezorgd op een band van normale grootte, maar de Pipeline gaf niet eens een krimp.

In een rechte lijn rijdt de Pipeline over hobbels en hacks. De tractie in bochten tijdens de testrit was altijd groot dankzij de combinatie van kleverig vuil en ook de enorme voetafdruk van de plus-banden. Er waren een paar zandvangers op de paden, maar de pijpleiding groef er alleen dwars doorheen. Ik begon met de meest slappe aanpassingsinstelling, maar toen ik voelde dat het een beetje te langzaam en ontspannen was, vooral voor de paden die ik reed, verplaatste ik het naar het midden en het voelde geweldig. De klimprestaties zijn erg goed, met geweldig trappen plus een mooie bob-vrije rit in de Horst link-achtige ophanging. Hoewel de staande achtervorken vrij ver uitpuilen om grote vlezige banden te verwijderen, heb ik er nooit contact mee gemaakt zoals bij sommige andere fietsen.

Dit was slechts één korte rit in minder dan ideale omstandigheden met deze fiets, maar ik was onder de indruk van de Pipeline. Het deed me veel denken aan deze Santa Cruz Hightower – dat is een heel goede zaak, want dat is een van de beste plus-size fietsen die er zijn op dit moment. Ik heb genoten van de Pipeline die voldoende was om een langetermijntest te organiseren, dus houd ons in de gaten voor een meer uitgebreide beoordeling in de toekomst.

Er worden twee versies aangeboden; ofwel delen exact hetzelfde raamwerk, maar verschillen in deelspecificatie. De Pipeline 770 MSL is te koop voor en is uitgerust met een Shimano XT 1x-aandrijflijn en remmen met Fox-ophanging, terwijl de 750 MSL is gebouwd met een Shimano XT 1x-aandrijflijn, M506-remmen en Rockshox-ophanging. Beide fietsen zijn vanaf half mei toegankelijk.