Een fantastische volledig geveerde routefiets van het onverwachte merk

Ron Kocho

Ik hoorde voor het eerst over Areas Living Link-ophanging van de eerste blik van mijn collega Matt Phillips op de Rollik van het merk, samen met Yobbo-mountainbikes, maar ik twijfelde nog steeds aan de rol ervan toen ik de Rollik 557-trailfiets met 70 cm wiel en 140 mm veerweg uit de doos. Op het eerste gezicht leek de lay-out van de ophanging veel op een soort enkele draaipunt, hoewel ik begreep dat dit niet het geval was. Ik begon echter een mening te vormen over hoe het zou kunnen rijden op basis van hoe het eruitzag. Het bladveerscharnier kan deze dual-link-fiets een unieke uitstraling geven, maar je hoefde alleen maar te rijden om te begrijpen dat het een gimmick is, eerder een verbluffend goede ophanging omringd door een echt gekozen chassis.

Aangezien we de details van de fietsen in het vorige verhaal al hebben besproken, laten we ons concentreren op zijn eigen rit. Ik heb een paar weken met de fiets doorgebracht. De grote testfiets woog 12 kg en gebruikte Spots een normale build, met verbeterde Enve-wielen. De installatie is net zo eenvoudig als het instellen van de doorzakking op 25 tot 30 procent, en u kunt rijden.

Het allereerste wat me opviel was hoe scherp de Rollik aanvoelt op de pedalen. Het is snel te accelereren en is goed genoeg bestand tegen de beweging van de ophanging zodat ik de schok overal open kan laten, behalve op verharde beklimmingen. Net als mijn geliefde korte dual-link-ophangingssystemen, blijft deze actief onder trap- en remkrachten, waardoor de achterband zich aan de vormen van het pad kan houden en op elk moment grip kan zoeken. Ik heb nooit opmerkingen gevoeld of door de pedalen te trekken wanneer ik tijdens het schalen in rotsrichels hamer. De combinatie van zowel ultra-efficiënte trapophanging als klimvriendelijke geometrie (hierover later meer) betekent dat deze fiets absoluut bergopwaarts vliegt.

Dit draaipunt in bladveerstijl werkt op precies dezelfde manier als een metalen of plastic liniaal die niet moeilijk te buigen is in het ene vlak en uitzonderlijk stijf in het andere. Let daarnaast op ruimte voor een bidonhouder binnen het frame. Ron KochGroeien is slechts de helft van waar de Rollik goed in is – hij scheurt ook op de afdalingen en vlakten. Net als andere geweldige trailbikes, lijkt de Rollik bijna een langere veerweg te ontspruiten wanneer je dat het meest wilt, terwijl hij helder en licht blijft op eenvoudigere dingen. Over de paden die ik regelmatig rijd, is er een rotsachtige G-out kreek die een nogal gewelddadige compressie aan de basis gebruikt; aan de andere kant oprijden is een flinke uitdaging gebleken. De Rollik maakte het bijna eenvoudig, ik kon het elke keer dat ik het probeerde wassen.Spot beweert dat de Living Links-bladveer slechts een kleine weerstand direct in het midden van de ophangingsslag toevoegt; misschien is dat precies wat deze motor zoveel pop en pit geeft. ‘Wallow’ staat gewoon niet in het vocabulaire van Rolliks.

Geen enkele keer heb ik enige vorm van zijwaartse buiging of vreemde kenmerken van het onderste bladveerscharnier gevoeld. In feite voelt het hele frame nogal stevig en sterk aan. Om er zeker van te zijn dat mijn gewicht van 75 kg hier niet verantwoordelijk voor was, plaats ik de Rollik onder een paar andere testers, waaronder een rijder van meer dan 200 pond – hij was net zo onder de indruk als ik.

De Rollik-pedalen met uitstekende prestaties voor een trailfiets met een veerweg van 140 mm. Ron Kocho

Hoe goed de vering ook is, de Rolliks-geometrie is minstens zo indrukwekkend. Een balhoofdhoek van 67 graden gecombineerd met een 34 cm hoge trapas en 43 cm lange liggende achtervorken komt redelijk overeen met de beste 70 cm racefietsen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Waar dingen interessant worden en zelfs een klein beetje uniek, is de Rolliks ultra-steile zithoek van 76 graden. Spot is van mening dat dit de rijder in een sterkere, comfortabelere positie plaatst om de scherpe hellingen aan te pakken die mountainbikers vaak tegenkomen. Ik ben het volledig eens met het denken van Spots en vond de positie van de rijder met deze fiets uitzonderlijk goed voor deze beklimmingen. Een andere twist komt in de vorm van 1 cm langere liggende achtervorken en een nog steilere zithoek naar de XL-maat voor een veel evenwichtigere gewichtsverdeling. Hoewel ik een maat groter brak,deze theorie is logisch voor mij en ik ben een grote fan van het concept.

Position gebruikt Oxeon TeXtreme-koolstof voor de buitenlaag van Rolliks omdat het duurzamer, lichter en beter bestand is tegen schokken dan standaard weefsels. Ron Kocho

Het is moeilijk te geloven dat de kleine en vrijwel onmerkbare hoeveelheid beweging in het Living Links-bladveersysteem veel kan toevoegen aan de vering, maar dat doet het echt. Het valt waarschijnlijk niet te ontkennen dat het Yetis Switch Infinity-verbindingssysteem ook heel weinig beweegt, maar enorme winsten biedt in de handvol millimeters die het aflegt. Het is niet verwonderlijk dat de Yetis SB5c jouw fiets is waar de Rollik me het meest aan deed denken. Het zijn beide uitzonderlijk capabele racefietsen die stijgen en dalen. Het feit dat ik de eerste volledig geveerde mountainbike van Spots vergelijk met een van de beste trailfietsen die momenteel worden verkocht, na slechts een paar ritten erop, is nog steeds een vrij opmerkelijke prestatie en zou je precies moeten laten weten hoe geweldig deze fiets is.

De Rollik is verkrijgbaar als frameset of als complete fiets met SRAM X1 / X01-aandrijflijn, Guide RSC-remmen, samen met een Pike RCT3-vork voor Look voor een aanstaande langetermijnbeoordeling op Areas Rollik of zelfs Yobbo met 165 mm veerweg in de Niet te verre toekomst.