24 Speed Bike-versnellingen Uitgelegd

De versnellingen op een fiets kunnen worden gezien als verschillende snelheden voor dezelfde fiets. Een fiets met een hoogste versnelling van 21 zou bijvoorbeeld een fiets met 21 versnellingen zijn.

Evenzo zouden lagere nummers op een cyclus lagere versnellingen vertegenwoordigen, terwijl hogere nummers hogere versnellingen vertegenwoordigen.

Een fiets met 24 versnellingen zou 24 versnellingen hebben. Deze zijn meestal te vinden in de vorm van 8 tandwielen in een achterste cassette met 3 schakelversnellingen.

Er zijn nogal wat dingen aan de hand met versnellingen met 24 versnellingen, waaronder veel mechanica en terminologie. In dit artikel zal ik precies doornemen hoe 24-versnellingen werken, alle bewegende delen en alles wat u mogelijk moet weten.

Wat Betekenen De Cijfers Op Je Tandwielen?

Nou, om te beginnen, zelfs als je geen fietsliefhebber bent, moet je weten dat niet alle fietsen hetzelfde zijn. Als uw fiets maar drie versnellingen heeft, zou het proces directer zijn dan elk ander; je zou maar één shifter zien die zou worden gelabeld als 1-2-3.

Het wordt ingewikkelder als je 10 snelheden toevoegt. In deze gevallen zou je twee shifters hebben.

Als je een fiets met 18 versnellingen en een enkele versnelling hebt, zou de versnelling aan de linkerkant het label “1-2-3” hebben, terwijl de versnelling aan je rechterkant het label “1-2-3-4-5-6” zou hebben. “. Op deze manier zou elk cijfer aan de linkerkant zes snelheden opleveren, wat neerkomt op 18.

De linker versnellingspook werkt door de ring bij de pedalen te verwisselen, terwijl de rechter versnellingspook werkt door het kettingblad bij het achterwiel te verschuiven.

De maten voor een bepaald aantal zouden voor elke versnelling verschillen. Op de linker shifter is bijvoorbeeld de grootste ring respectievelijk 3 en de kleinste 1. Maar op de rechter shifter is de grootste ring 1 en de kleinste 6.

Hoe Zien De 24 Versnellingen Eruit?

Fietsen met 24 versnellingen hebben normaal gesproken 3 versnellingen aan de linkerkant en de versnellingen aan de rechterkant zijn genummerd van 1 tot 8. De versnellingen gaan van laag naar hoog, dus 1 is de laagste en 8 is de hoogste voor dat specifieke kettingblad.

Je ziet 8 ringen aan elke kant van de achterste shifter en 3 aan elke kant van de voorste shifter als je kijkt naar de eigenlijke versnellingen (de tandwielen die je ketting bewegen).

Waarom Hebben We Versnellingen Nodig?

U vraagt zich nu misschien af waarom u deze nummers nodig heeft.

In wezen dragen versnellingen bij aan een comfortabele ervaring voor de rijder. U kunt zich aanpassen aan verschillende hellingen en terreinen door simpelweg van versnelling te veranderen; dit is niet echt mogelijk op fietsen met één versnelling.

Als u bijvoorbeeld steile hellingen afdaalt of met hoge snelheden fietst, wilt u misschien een hogere versnelling kiezen, omdat dat de meest vloeiende rit oplevert; dit zou worden bereikt met het kleinste tandwiel achter en het grootste kettingblad voor.

Aan de andere kant, als je de kleinste kettingbladmaat vooraan combineert met het grootste achtertandwiel, krijg je de laagste versnelling. Deze instelling is ideaal voor het beklimmen van steile routes of technisch terrein.

Voor alle duidelijkheid, versnellingen bepalen echter niet het volledige vermogen van fietsen.

Ze kunnen fietsen flexibeler maken, maar dat betekent niet dat ze recordsnelheden kunnen leveren.

Snelheid is een functie van efficiëntie, actieradius en het vermogen om op het juiste moment de juiste versnelling te kiezen.

Als je nog steeds niet zeker weet wat de juiste versnelling is, is het de moeite waard om het voorbeeld van een auto te overwegen.

Fietsen in een lagere versnelling, zoals auto’s, zouden baat hebben bij steile hellingen of vlottere overgangen naar hogere versnellingsopties.

Evenzo, als u lagere opties gebruikt bij snelheidsovertredingen, kan dit resulteren in meer brandstofverbruik door de toegenomen benodigde energie.

Het resultaat van versnellingen is beter, nauwkeuriger, soepeler en meer mechanisch fietsen. Dit kan worden bereikt door de ketting op kleinere of grotere tandwielen te schakelen met kleine aanpassingen in de versnellingsopties.

In wezen zou een fiets met meer versnellingen je alleen maar ten goede komen aan nauwkeurigere afstellingen.

Als gevolg hiervan zouden professionele wielrenners ze gebruiken om hun trapsnelheid nauwkeurig af te stemmen op een bepaalde helling of terrein, met een nauwkeurigere afstemming die resulteert in lagere energiekosten.

Gebruik 24 Versnellingen

24 versnellingen zijn de meest voorkomende. Je hebt nu alle opties om je rit te verfijnen en aan te passen, met name:

  • Hoe u hellingen afrijdt
  • Hoe om te gaan met verschillende hellingen
  • Hoe te rijden op verschillende terreinen (afhankelijk van het fietstype)
  • Helpen met momenten van cruisen en rusten op de fiets terwijl deze nog in beweging is
  • Hierdoor kunt u periodes van intense inspanning afwisselen met lichter herstel op andere momenten

Voor alledaagse fietsers zijn minder versnellingen meestal net zo effectief.

Soorten Versnellingen Die Worden Gebruikt Op Fietsen Met 24 Versnellingen

Je weet misschien al dat er twee soorten versnellingen zijn op een typische fiets: het crankstel (voor) en de cassette.

De volgende gegevens worden verstrekt om u een beter begrip te geven van de verschillende soorten fietsversnellingen:

Crankstel

Het crankstel, ook wel voortandwiel of kettingblad genoemd, bestaat uit meerdere crankarmen met het voortandwielstel. Deze crankstellen kunnen dubbele of driedubbele kettingbladen zijn.

Enkele kettingbladen zijn nu echter gebruikelijk vanwege technologische vooruitgang.

Met name fietsen met één ketting hebben de voorkeur van cyclocrossers en mountainbikes omdat ze nichetoepassingen hebben die voor die categorieën werken.

Als je kijkt naar de mechanica achter een crankstel, dan moet de binnenste ketting altijd de kleinste zijn. Zoals we eerder vermeldden, geeft het kleinste kettingblad je altijd het meest comfortabele trappen.

Aan de andere kant, als de ketting verder van het midden van de fiets af beweegt, zou het moeilijker worden om te trappen, maar zou je meer energie verbruiken om sneller te gaan.

U zou een kettingblad identificeren op basis van zijn grootte of positie. Als het de grootste ring is, zou het ook de buitenste zijn.

Een oma-uitrusting, of gewoon oma, is een naam die de kleine ring van een fiets heeft.

Cassette

Ze kunnen ook tandwielen worden genoemd als ze zich op de achterwielen bevinden. Je zou ze vastgemaakt aan je achterwiel vinden, en in oplopende volgorde.

Moderne fietsmodellen hebben tussen de 8 en 11 tandwielen, waarbij de grootste zich het dichtst bij het wiel bevindt.

Je kunt de uitrusting ook van binnenuit labelen, waardoor je meer naar buiten kunt gaan. Dit betekent dat hoe groter het tandwiel, hoe lager het versnellingsnummer.

Als gevolg hiervan, als je langzaam maar zonder veel weerstand wilt fietsen, zou je streven naar een lagere versnelling, omdat dat zou correleren met een groter tandwiel.

Omgekeerd zouden grotere versnellingen resulteren in kleinere tandwielen, waardoor uw fiets veel sneller wordt, maar dit gaat ten koste van meer energie.

Wat Is Een Aandrijflijn?

De meeste fietsen op de huidige markt werken met externe aandrijflijnen. Dit zorgt voor een licht, eenvoudig en efficiënt systeem.

In wezen werken ze door de versnellingen op een cassette te veranderen via een achterderailleur.

De derailleur schakelt omhoog of omlaag over de cassette, afhankelijk van het gekozen versnellingsnummer. Wanneer de versnellingsset wordt gewijzigd, dwingt de derailleur de ketting tegen een helling of trede die ze op kleinere of grotere tandwielen dwingt.

Sommige fietsen kunnen ook voorderailleurs hebben, die de kettingen tussen de cranks en kettingbladen verschuiven. Deze versnellingen aan de voorkant hebben grotere sprongen voor efficiënter schakelen tussen de versnellingen van je fietsen.

Ze kunnen veel sneller wisselen tussen verschillende terreinen en omgevingen. Ze kunnen wisselen tussen vlakke terreinen en hoge snelheden of klimmen op lage snelheid.

Evenzo kun je vaak aandrijflijnen vinden met één tot drie verschillende kettingbladen; dit zijn de toepasselijke naam enkele, dubbele of driedubbele kettingsets.

Je kunt maar liefst 11 tandwielen in je achterwiel hebben. Alleen fietsen van het hoogste niveau hebben variaties van 12 of 13.

Wat Zijn Naafversnellingen?

De naafversnelling is een recente uitvinding. Ze zijn ideaal voor rijders die op zoek zijn naar een onderhoudsvrije en duurzame aandrijflijn.

De onderhoudsintervallen kunnen tussen de 2.000 en 2.500 mijl liggen, waarbij de interne naaf ideaal is voor situaties met weinig onderhoud.

Derailleurs kunnen beschadigd raken door het traditionele ontwerp van versnellingssets.

Naafversnellingen gaan dit echter tegen door alles netjes in je achterwielen op te bergen. Dit geeft je een betere bescherming voor je delicate versnellingssets, vooral in de winter wanneer ze het meest kwetsbaar zijn voor schade.

Deze naafversnellingen verschillen van conventionele aandrijflijnen. Ze kunnen maar liefst 14 versnellingssets hebben. Dit biedt een verscheidenheid aan terreinen om zich aan aan te passen, waardoor toegankelijkheid en comfort voor ruiters wordt gegarandeerd.

Desondanks hebben naafversnellingen hun nadelen. Het belangrijkste is het gewicht.

Het is een compact en klein doosje dat op je achterwielen past. De meerdere metalen onderdelen kunnen het item behoorlijk zwaar maken. Dit maakt het moeilijk om lichtgewicht versies te ontwerpen.

Dit kan het moeilijker maken om bepaalde aspecten van onderhoud en reparatie uit te voeren. Zo is het repareren van een lekke band moeilijker met naafversnellingen dan met conventionele ontwerpen.

Een Elektronische Aandrijflijn

Met de vooruitgang van de moderne samenleving hebben veel fietsen er ook voor gekozen om elektronische componenten te gebruiken. Deze worden gedaan door tandwielen die metalen of bowdenkabels gebruiken om hun kettingbladen te bedienen.

In theorie zijn ze vrij eenvoudig.

In plaats van kabels hebben ze gewoon versnellingen die worden geschakeld door elektronische motoren. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is hun efficiënte achterban.

Als het om machines gaat, krijg je geen menselijke of mechanische fouten. Hedendaagse kabels kunnen in de loop van de tijd hellen of uitrekken, terwijl elektronische aandrijflijnen onder alle omstandigheden niets anders garanderen dan consistent en nauwkeurig schakelen.

Trim-functie

De trimfunctie is een nieuw onderdeel dat aanwezig is in sommige hedendaagse racefietsen die het micro-schakelen van derailleurs mogelijk maken.

Deze kunnen voor tal van gevallen nichetoepassingen hebben.

Als u bijvoorbeeld op het grootste kettingblad rijdt en de grotere tandwielen op de cassette nadert, zou microverschuiving de voorderailleur verplaatsen om meer ruimte aan te moedigen.

Dit zou zowel wrijving als de mogelijkheid van cross-chaining-zones elimineren.

Heb Je Echt 24 Versnellingen Nodig?

Eerlijk gezegd geloof ik dat het steeds groter wordende aantal versnellingen slechts een grootschalige marketinghype is.

Meestal zijn deze extra versnellingen niet eens nodig. Bedrijven blijven deze extra versnellingen toevoegen voor betere advertenties.

Je hebt eigenlijk alleen een basisassortiment nodig. Dit zouden versnellingssets zijn die laag genoeg zijn om technische en stijve heuvels aan te kunnen, maar hoog genoeg om soepele afdalingen mogelijk te maken.

Geen andere cijfers doen er toe als je het ideale versnellingsbereik hebt.

24 versnellingen lijkt het maximum aantal versnellingen dat mogelijk is. Ik zou niets hogers dan dit aanbevelen.

Maar 24 versnellingen is zeker de enige versnelling die je ooit nodig zou hebben voor je fietsdoelen.

In wezen zou ik zeggen dat je geen fiets moet kopen alleen omdat hij veel versnellingen heeft.

Hoewel enorme versnellingssets het bereik van de fiets zouden vergroten, heeft het geen zin om een zo groot mogelijk bereik te hebben.

Waarom Kiezen Sommige Mensen Nog Steeds Voor Fietsen Met één Versnelling?

Zoals ik al eerder zei, versnellingen zijn niet de ultieme oplossing voor de beste fietservaring. Ze zijn niet nodig en velen kiezen nog steeds voor fietsen met één versnelling.

Dit kan een goede optie zijn voor forensen die in vlakke gebieden wonen. Ze zijn gemakkelijk te onderhouden en hebben geen ingewikkelde mechanica.

Je ziet ze misschien ook gebruikt door bergbeklimmers en racers, die lichtgewicht ontwerpen zouden waarderen die het gemakkelijker maken om te navigeren op toch al moeilijk terrein.

Dit is moeilijker op een fiets met meerdere versnellingen. Deze vereisen precisie om de juiste versnelling te vinden en dienovereenkomstig aan te passen.

Conclusie

Wat je dus echt nodig hebt, is een bereik dat net genoeg is.

Dit is te vergelijken met het kopen van een auto. Als je niet in staat bent om 402 km/u te rijden, heeft het geen zin om een sportwagen te kopen.

Desondanks is er geen gemakkelijke manier om het beste versnellingsbereik te bepalen. Dit is de enige manier om erachter te komen.

Neem de versnellingsfiets mee voor een proefrit en ontdek de limieten en mogelijkheden. Als u bergafwaarts gaat, moet u experimenteren met hoe snel u kunt gaan om erachter te komen of een ander versnellingsbereik u beter zou doen.

Als u daarentegen in een vlak gebied woont, heeft u misschien helemaal geen versnellingen nodig. Zo niet, dan zou je in plaats daarvan genoegen kunnen nemen met slechts drie versnellingen. Hoewel deze fietsen met een lagere versnelling niet ideaal zijn voor steile heuvels, zijn ze genoeg om rond te komen.

Maar als je een fiets hebt met minder versnellingen en je wilt hem meer aanpasbaar maken, dan kun je zelfs het aantal versnellingen verhogen via een fietsenwinkel.

Ze kunnen ook uw voor- en achterringen verwisselen, waardoor u een groter bereik krijgt.

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Martin reed ooit op een hybride fiets door Frankrijk en viel in een kanaal. Op onze website schrijft hij over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/