Eerste Gezicht. BMC Teammachine

Soepeler, stijver, samen met een schijfremoptie voor BMC’s straatraceplatform

Na een succesvolle run met een Olympische naam, Grand Tour Stage, Wereldkampioenschappen en overwinningen uit de klassiekers, is het productteam van BMC bezig met het vernieuwen van de Teammachine, de racefiets van het bedrijf. Het volgende hoofdstuk in de ontwikkeling van Teammachines biedt meer integratie, een schijfremoptie en meer comfort en stijfheid.

Ongeacht de remstijl is de nieuwe Teammachine sterk geïnspireerd door BMC’s Roadmachine die in 2016 werd gelanceerd. Zo geïnspireerd dat ze er bijna identiek uitzien. In een e-mail aan Bicycling verduidelijkte Devin Riley, BMC’s Noord-Amerikaanse marketingdirecteur, het verschil tussen de modellen: de Teammachine is de vlaggenschipracefiets van de BMC-straatopstelling. Het is ontworpen om een wendbaarder/directer antwoord te geven op de input van de rijder, samen met een racegeometrie. Het is ook bedoeld als de lichtste fiets in onze line-up.

In vergelijking met de vertrekkende Teammachine hebben de ingenieurs van BMC de carbon lay-ups, buisvormen en buisafmetingen vernieuwd, wat ertoe heeft geleid dat het nieuwe frame kleine, beweerde torsie- en trapasstijfheidsverbeteringen kreeg.

Het rijcomfort werd verbeterd door de verticale compliantie van de frames te vergroten, naast het gebruik van BMC’s D-vormige zadelpen waarvan wordt beweerd dat deze meer meegaand is dan de gebruikelijke ronde paal. De laatste stap was om de zadelpenklem in het frame op te nemen, wat resulteert in meer kwetsbaarheid van de zadelpen voor veel meer zadelpendoorbuiging. Maatspecifieke carbon lay-out houdt de rijkwaliteit consistenter in de verschillende framematen, beweert de productinformatie van het bedrijf.

De top van de line-up SLR01 Disc-frames krijgen een slanker uiterlijk door BMC’s ICS (Integrated Cockpit System) stuurpen te omarmen, die de behuizing, kabels en/of slangen netjes verbergt. Zowel de velg- als schijfframes kunnen een nieuwe houder gebruiken voor Shimano’s ingebouwde Di2-aansluitdoos die in de ventilatieopening helemaal bovenaan de onderbuis rust.

De schijfvariant van deze nieuwe Teammachine maakt gebruik van steekassen voor en achter en accepteert platte schijfremklauwen. De schijfvork is asymmetrisch gevormd om remkrachten op te heffen en maakt gebruik van een adaptervrije remklauwmontage om gewicht te besparen. De achterderailleurhanger wordt opgevangen door de steekas, waardoor hardware wordt geëlimineerd om gewicht te besparen. Hierdoor weegt het Teammachine SLR01 Disc-frame een indrukwekkend lichte 815 g (geclaimd), slechts vijf gram boven de nieuwe Teamachine voor velgremmen.

De velgremvariant van deze Teammachine is bijgewerkt om direct gemonteerde remklauwen met twee bouten te gebruiken. Het geclaimde gewicht van het SLR01 velgremframe is 810 gram; een toename van 20 gram in de inkomende versie.

Zowel het velg- als het schijfframe hebben een maximale bandafmeting van 28 mm. De geometrie is precies hetzelfde, als de rijder velg- of schijfremmen selecteert: de maten 47, 51, 54, 56, 58 en 61 centimeter zijn beschikbaar, en, zoals je van een racefiets mag verwachten, is de Teammachine ontworpen om een lange en lage rijderpositie krijgen. Zowel velg- als schijfteammachines zullen worden aangeboden in BMC’s, de allerbeste SLR01-modellen (lichtste, veel functies), en ook in tweederangs SLR02-versies (dikker, minder luxe). Er zullen meerdere builds worden aangeboden in beide framework-niveaus. Beschikbaarheid en prijsstelling waren niet beschikbaar op het moment van schrijven.

Er is net een gloednieuwe Teammachine gearriveerd in de kantoren van Bicyclings , maar misschien niet op tijd om wat ritadviezen aan dit verhaal te geven. We zullen binnenkort een vervolgverhaal posten met indrukken van de eerste rit.