18 Speed Bike Versus 21 Speed Wat Is Het Verschil?

De meeste fietsers geven de voorkeur aan fietsen met 21 versnellingen boven fietsen met 18 versnellingen. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee?

Fietsen met 18 versnellingen kunnen worden gebruikt op kortere, ruigere terreinen en zijn daarom goedkoper. Aan de andere kant zijn fietsen met 21 versnellingen sneller en soepeler maar duurder.

Ik heb zowel fietsen met 18 versnellingen als fietsen met 21 versnellingen gereden, en in deze gids zal ik de technologie bespreken die betrokken is bij deze verschillende versnellingssystemen, en de verschillen tussen de twee.

Fietsversnellingen Begrijpen

Het aantal kettingbladen aan elk uiteinde en het aantal tandwielen of tandwielen aan de achterkant bepalen het aantal versnellingen. Dit wordt vermenigvuldigd met beide.

De versnellingscombinaties van een fiets met 6 tandwielen en 2 kettingbladen zijn bijvoorbeeld 12, en het wordt een fiets met 12 versnellingen genoemd.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht dat versnellingen zijn bedoeld om de fiets sneller te laten gaan, stellen versnellingen fietsers in staat om een comfortabele peddelsnelheid over verschillende terreinen en routes aan te houden.

Hoe groter het aantal versnellingen en hoe groter de opties en het bereik in verschillende situaties, hoe beter.

Door de kleinste en grootste kettingbladen te combineren, ontstaat de hoogste versnelling op elke fiets.

Net als bij het vorige voorbeeld kunt u de kleinste versnelling bereiken door te rijden met uw ketting op het grootste en kleinste kettingblad.

Hogere versnellingen kunnen worden gebruikt om snel en met minimale inspanning te rijden tijdens afdalingen. Kleinere versnellingen worden gebruikt om steile hellingen op te klimmen.

Wat Zijn Fietsen Met Drievoudige Kettingbladen?

Zoals de naam al doet vermoeden, hebben fietsen met drievoudige kettingbladen drie kettingbladen aan de voorkant.

Het grootste van deze kettingbladen (buitenste kettingblad) is meestal 50t, het middelste is 39t en het kleinste kettingblad is 30t (kan bij sommige fietsen kleiner zijn). Deze combinatie wordt vooral geprefereerd door fietsers in heuvelachtig gebied of mensen die met veel bagage reizen.

Beide typen fietsen waar dit artikel over gaat, dwz 18 versnellingen en 21 versnellingen, zijn fietsen met drievoudige kettingbladen.

21 Versnellingsfietsen

Een fiets met 21 versnellingen heeft 7 versnellingen achter (7 tandwielen op het achterwiel) en 3 versnellingen voor (3 kettingbladen voor). Als je beide cijfers vermenigvuldigt, krijg je 21.

Door de ketting tussen tandwielen en kettingbladen te wisselen, kunt u veel overbrengingsverhoudingen krijgen.

Fietsen met 21 versnellingen bieden fietsers een breed scala aan versnellingscombinaties, waardoor ze hun energie het meest efficiënt kunnen gebruiken bij het beklimmen van een steile route en relatief minder kunnen peddelen voor een veel hoger tempo.

De fietsen zijn speciaal ontworpen voor diegenen die liever vanuit het zadel genieten van het uitzicht.

Rijders kunnen zich minder zorgen maken over hun snelheid en minder kracht uitoefenen op de versnelling.

In de hoogste versnelling ligt de ketting op het grootste tandwiel en kettingblad. Deze instelling zorgt ervoor dat het achterwiel meer spint met dezelfde hoeveelheid peddelen, waardoor de fiets verder wordt geduwd.

Zoals eerder vermeld, is het tweede voordeel van het rijden op een fiets met 21 versnellingen de mogelijkheid om meer kracht uit te oefenen dan mogelijk is met de meeste fietsen.

In de laagste versnelling springt de ketting naar het kleinste cassetteblad en het grootste tandwiel. Deze opstelling vereist meer peddelen om het achterwiel te laten draaien.

Overlappende versnellingen komen vaak voor bij fietsen met een groot aantal versnellingen.

Het gebeurt wanneer twee of meer kettingblad- en achtertandwielcombinaties resulteren in dezelfde verhouding en cadans. De twee combinaties 5319 en 3914 resulteren in dezelfde overbrengingsverhouding.

Deze overlap is onvermijdelijk bij fietsen met 21 versnellingen. Het komt vaker voor dan langzamere fietsen zoals 7, 12 of 18.

18 Versnellingsfietsen

De fiets met 18 versnellingen heeft, zoals de naam al aangeeft, 18 versnellingscombinaties.

Dit aantal wordt bereikt door verschillende kettingposities met behulp van 3 versnellingen voor (3 kettingbladen bevestigd aan de zitbuis) en 6 versnellingen achter (6 tandwielen op het achterwiel).

Voor fietsers die willen upgraden van hun fietsen met een lagere snelheid, zijn fietsen met 18 versnellingen geweldig. Deze fietsen bieden niet alleen meer mogelijkheden om momentum op te bouwen, maar ze zijn ook meer compatibel dan fietsen met een hoge versnelling voor ruig terrein.

Hoewel fietsen met 18 versnellingen slechts 6 tandwielen hebben, is de logica van de versnelling precies hetzelfde als 21.

Voor bergop fietsen bieden de kleinste versnellingen de beste verhouding van versnellingen. De hoogste versnellingsinstelling geeft u echter maximale vaart en snelheid.

Fietsers die op fietsen met een smalle versnelling rijden, zoals fietsen met 7 versnellingen, 12 versnellingen of 14 versnellingen, zijn gewend om met meer kracht te peddelen om een hoge snelheid te bereiken en kunnen niet het maximale potentieel van hun beenspieren gebruiken om op een hellende route te rijden .

Dus wanneer ze worden geüpgraded naar fietsen met 18 versnellingen, kunnen ze genieten van en profiteren van veel comfortabelere en efficiëntere ritten.

Fietsen met 18 versnellingen hebben een lager hardwaregewicht dan fietsen met hoge snelheid (21-27 en 31) en zijn daarom gemakkelijker te gebruiken voor beginners.

Veel nieuwe fietsers hebben moeite met het kiezen van de juiste cadans, zeker als er zoveel mogelijkheden zijn. U zult ook minder gedoe ondervinden bij het beheren van uw uitrustingsopties.

Fietsen met 18 versnellingen zijn ongetwijfeld comfortabeler en sneller voor iedereen die op fietsen met een vaste of lage snelheid heeft gereden, maar voor langere routes zijn ze niet zo geschikt als sommige duurdere en meer opgekrikte opties.

Omdat er maar 6 tandwielen op een fiets met 18 versnellingen zitten, zijn fietsers vaak vermoeider.

Wat versnellingsoverlapping betreft, het gebeurt wel bij fietsen met 18 versnellingen, net als de rest van alle snelle fietsen, maar het is veel zeldzamer dan de meeste.

Fietsen met 21 versnellingen zijn over het algemeen sneller, maar fietsen met 18 versnellingen zijn eenvoudiger te hanteren

18 Speed Bike En 21 Speed: Wat Is Beter?

Nu ik het maken en functioneren van fietsen met 18 versnellingen en fietsen met 21 versnellingen heb uitgelegd, is het tijd voor een onderlinge vergelijking om te beslissen welke beter is en uw geld waard.

Uitrusting Instellen

Het meest opvallende verschil tussen de fietsen is hun verschillende aantal versnellingen en hoe ze zijn afgesteld.

Ze verschillen slechts door één achterste versnelling. Fietsen met 21 versnellingen hebben 7 tandwielen achter en 3 kettingbladen voor. Fietsen met 18 versnellingen hebben 6 achterversnellingen met hetzelfde aantal kettingbladen.

Momentumopbouw En Meer Trapkracht

Omdat fietsen met 18 versnellingen één tandwiel minder hebben, verslaan fietsen met 21 versnellingen ze in een van deze twee situaties:

  • Het zal niet veel helpen bij het klimmen op hellend terrein als het grootste tandwiel van de fiets met 18 versnellingen kleiner is dan zijn tegenhanger met 21 versnellingen.
  • Als het kleinste tandwiel van de fiets met 18 versnellingen groter is dan het andere, zal de rit niet zo comfortabel zijn en zal de hoogst haalbare snelheid lager zijn.

Prijsverschil

Prijs is een grote factor om over na te denken voordat u investeert in uw toekomstige rit.

Fietsen met 21 versnellingen zijn sneller, comfortabeler en hebben betere technologie. Deze fietsen hebben een paar extra functies die niet beschikbaar zijn op fietsen met een lage versnelling.

Deze voordelen verhogen de prijs van de fiets, waardoor deze duurder wordt.

Gewicht

Gewicht is een van de belangrijkste factoren waarmee u rekening moet houden bij het kopen van fietsen. Lichtgewicht fietsen zijn gemakkelijker te hanteren en te berijden en hebben daarom de voorkeur van de meeste fietsers.

Hoewel er niet veel verschil is tussen het gewicht van fietsen met 21 versnellingen en fietsen met 18 versnellingen, heeft de laatste iets minder hardware (één tandwiel minder aan het achterwiel), wat hem technisch gezien lichter maakt.

Als gewicht belangrijk voor je is, is een fiets met 18 versnellingen een betere optie.

Verwarring Van Uitrusting

Ervaren en regelmatige fietsers hebben er geen moeite mee om tussen verschillende versnellingen te schakelen in verschillende situaties.

Maar het begrijpen en gebruiken van versnellingen is niet zo eenvoudig voor motorrijders die nieuw zijn in deze sport. Als er veel versnellingsopties worden gegeven aan iemand met minimale fietservaring, is de kans groot dat ze snel in de war raken.

Om versnellingsverwarring te voorkomen, mogen beginners geen fietsen met 21 versnellingen gebruiken.

Maar als je toch die afwisseling en comfort wilt hebben, kun je upgraden naar fietsen met 21 versnellingen nadat je wat ervaring hebt opgedaan met fietsen met een lagere versnelling.

Compatibiliteit Voor Lange Ritten

Rijders geven misschien de voorkeur aan fietsen met 21 versnellingen omdat ze comfortabeler zijn en geschikter voor lange ritten.

Wanneer je naar de grootste (of hoogste) versnelling schakelt, verandert je ketting van positie en springt op het buitenste kettingblad en het kleinste achtertandwiel.

Deze kettingopstelling zorgt ervoor dat het achterwiel van de auto sneller draait met minder inspanning. Het verhoogt ook de efficiëntie van de motor, die kan worden gebruikt om de snelheid op lange afstanden te verhogen.

Nachtdienst

De term Graveyard Shift wordt gebruikt voor de versnellingswisselingen die de meeste spanning op de ketting veroorzaken.

Bij de meeste fietsen zijn deze kerkhofverschuivingen de kleinste en de grootste versnellingsposities waarbij de ketting wordt afgesteld op het kleinste kettingblad en het grootste achtertandwiel, of vice versa. Deze tandwielen kunnen schade aan je ketting veroorzaken, waardoor deze kan gaan slijten.

Fietsen met 21 versnellingen hebben één achtertandwiel meer (kleiner of groter) dan fietsen met 18 versnellingen, en het resulteert in een kerkhofverschuiving die veel stressvoller is voor de ketting.

Conclusie

Het is subjectief om te beslissen welke fiets in het algemeen het beste is. Er is niet veel verschil tussen de fietsen.

Deze beslissing zal van gebruiker tot gebruiker verschillen, afhankelijk van individuele factoren en voorkeuren. Het is belangrijk om uw behoeften en verwachtingen te evalueren, zodat u uiteindelijk geen fiets koopt die niet aan uw behoeften voldoet.

Fietsen met 21 versnellingen zijn een betere keuze voor fietsers die graag lange afstanden afleggen en steil terrein trotseren.

Maar als je gewoon je rit wilt upgraden van een fiets met een lage versnelling naar iets beters en snellers, kun je kiezen voor de veel goedkopere optie van fietsen met 18 versnellingen.

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Op onze website schrijft hij over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/