Het is stijf en produceert in onze tests geen hotspots

Gewicht: 303 g (met Shimano-schoenplaatje, maat 44.5)

Stijl: racefietsen

De juiste schoen voor:
renners die op zoek zijn naar dat extraatje en fietsers die constant worstelen met hotspots en onregelmatige druk.

De nieuwste toevoeging aan de Specialized S-Works-schoenenfamilie is de Ares, een straatschoen voor de meest veeleisende gebruikers. Het is niet lichter dan de S-Works 7, en Specialized beweert niet dat het betere ventilatie is dan die versie, maar het is van plan een eeuwigdurend probleem op te lossen met schoeisel dat kabelsluitingen gebruikt: onregelmatige druk rond de voet. Specialized wilde vooral een schoen maken die de krachtoverdracht tijdens het sprinten maximaliseerde.

De groep bij Specialized beweert dit probleem te hebben opgelost met deze schoen die op het eerste gezicht meer lijkt op iets dat je bij een Ironman zou verwachten dan in de Tour de France. De claims van efficiëntie zijn gewaagd: het in Californië gevestigde merk beweert dat de Ares ongeveer twee procent efficiënter is dan de S-Works 7. Dat is een claim die ik niet onafhankelijk kan verifiëren, maar ik zal zeggen dat de schoen mijn voet veel steviger vasthoudt dan welke dan ook. andere die ik ooit heb gedragen. Ik heb nog geen lange kilometers van de Ares kunnen loggen, maar de eerste indrukken zijn overweldigend positief. Het voelde geweldig om mijn voeten stevig op hun plaats in de pedalen te hebben zonder ongelijke spanning en ongemak dat typisch wordt geassocieerd met het naar beneden draaien van de Boa-wijzerplaten.

De bovenste wijzerplaat doet zo’n fantastisch werk door de schoen aan te spannen dat de verkleinde wijzerplaat kan worden gebruikt om de teenendoos strakker te maken als je dat beetje extra veiligheid wilt Bobby Lea

De harde plastic hielkap blijft en het shirt is nog steeds gemaakt van de Dyneema Mesh-stof die bewezen duurzaam is op extra S-Works-sneakers die we hebben geweven. De Ares deelt ook de identieke carbon buitenzool, gemaakt van Specializeds stijfste en lichtste Truth carbon, als de S-Works 7. Het gebruikt een sluiting met twee wijzerplaten, maar verdwenen is dat de klittenband over de teenendoos die meestal niet effectief was. Een zachte voering omsluit de enkel en geeft milde ondersteuning en vulling tegen de stijve band die buiten de hiel wordt bevestigd en zich om het oppervlak van de voet wikkelt. Die voering geeft de Ares een onconventioneel profiel, dat hoger boven de hielkom uitsteekt dan bij de meeste raceschoenen.

Tweewielige Sluiting

De gesloten is afhankelijk van slechts twee wijzerplaten, maar gebruikt niet langer twee draden die direct door de bovenkant van de voet lopen en ook haken om gespen te openen. De onderste Boa spant een draad aan die een traditionele route rechtstreeks door de bal van de voet volgt. Maar de draad die het bovenste deel vasthoudt, neemt een meer omslachtige route en het aanspannen lijkt verbazingwekkend gelijkmatig. In afwijking van de S-Works 7 kunnen de kabels niet uit hun stoffen lussen worden verwijderd. Ik heb Boa-wijzerplaten en -draden op een set S-Works Recons moeten vervangen, dus het onvermogen om draden op de Ares te vervangen, veroorzaakt een beetje angst bij deze tester. Het is ook moeilijk te negeren dat de stevige plastic haken op de S-Works 7 zijn vervangen door stoffen lussen. Als je bedenkt hoeveel strakker deze schoen kan worden versleten, duiden ze op een potentieel punt van instorten.

De Boa-wijzerplaten zelf zijn nieuw. Voorbij zijn de metalen die, hoewel ze een uitstekend vermogen bieden om de spanning aan te passen, de neiging hadden om te worden geslagen en gemakkelijk los te komen. De nieuwe wijzerplaten voelen robuuster aan, zijn eenvoudiger strak op te vouwen en blijven beter op hun plaats zonder in te boeten aan verstelbaarheid.

De buitenzool is net als die gebruikt op de S-Works 7 Bobby Lea

Nauwsluitende En Veilige Pasvorm

Ik vond het moeilijk om met mijn voet in deze schoen te worstelen, vooral in vergelijking met het relatieve gemak van glijden in de S-Works 7, die net zo comfortabel aanvoelt als een paar hoogwaardige slaapkamerpantoffels. Dat is geen onredelijk compromis omwille van een grotere veiligheid, en iets dat ik me goed herinner uit de tijd dat ik mijn honden in zowel korte als lange snelheidshaken duwde. De pasvorm was geweldig toen ze er eenmaal waren, en ze voelden knus aan, zelfs voordat ze de wijzerplaten naar beneden draaiden. De bovenste sluiting doet zo’n fantastisch werk om de schoen vast te zetten dat ik merkte dat ik de afnameknop los kon laten om het gevoel van een aangename, ruime teenendoos te behouden. Ik zou het echter ook kunnen vastmaken en mijn voet comfortabel kunnen vergrendelen op een manier die ik met andere schoenen niet heb kunnen doen.

Dat gevoel van stevig op zijn plaats te zijn, vertaalt zich in een nieuwe en opwindende trapervaring – een niveau van efficiëntie dat het meest duidelijk wordt wanneer u zich haast terwijl u op de pedalen staat. Het opende zelfs mijn ogen om te zien hoeveel mijn voet had bewogen terwijl ik in verschillende schoenen stond.

Vergeleken met de onopvallende esthetiek van de S-Works 7, ziet de Ares er aanzienlijk milder uit. Bobby Lea

Deze kicks voelden super aan en het is niet moeilijk om te zien hoe met een veiligere verbinding met de pedalen de krachtoverdracht wordt verbeterd. Twee grote vragen die ik heb, blijven onbeantwoord: hoe zullen deze schoenen aanvoelen tijdens warme zomermaanden en zal ik de lichte, onopvallende textuur van een schoen als de S-Works 7 missen tijdens een rit van een hele dag? Het is te koud aan de oostkust om te testen, maar de schoen is zo indrukwekkend dat ik uitkijk naar de antwoorden op beide.

Ares Familie

De Ares zal de S-Works 7 niet vervangen, dus degenen onder u die dol zijn op uw oude schoenen, haasten zich niet om op voorraad te blijven. Die blijven een optie voor rijders die van het meer traditionele uiterlijk houden. Er zullen voorlopig ook geen goedkopere versies van de Ares zijn. Het voegt zich bij de S-Works 7 als een schoen van gelijke kwaliteit voor degenen die de voorkeur geven aan een andere match. De Ares is verkrijgbaar in halve maten van 38 t/m 47 en hele maten van 36 t/m 38 en 47 t/m 49.
De voering verhoogt het gevoel van comfort en veiligheid rond de enkel, maar het valt nog te bezien hoe comfortabel het is tijdens warmere ritten. Bobby Lea

Niet Alleen Voor Racers

Dit is een geweldige keuze voor rijders die op zoek zijn naar een comfortabelere schoen die hen helpt de krachtoverdracht te maximaliseren. En als je merkt dat je tijdens het rijden constant je schoenen aanpast om hotspots te verlichten, dan zijn deze misschien iets voor jou. U hoeft echter geen high-profile sprinter te zijn om prestatievoordelen van de Ares te realiseren. Houd er rekening mee dat sprinten en haasten in wezen hetzelfde zijn. Zelfs als je geen 1.500 watt sprints gooit, maak je nog steeds constante versnellingen, of je nu over het oppervlak van een berg springt of een rijdende vriend achterna zit. Uiteindelijk mag men de comfortfactor niet negeren. Gelukkige voeten zijn een heel eind in de richting van het aangenamer maken van elke reis, ongeacht de snelheid of de duur.

Gespecialiseerd

  • Moeilijk om in je voeten te krijgen
  • Duur