Onderhoud Vóór Het Inpakken Van De Fiets

In deze gids behandelen we een checklist voor het inpakken van de fiets en een onderhoudsagenda om je te helpen je trouwe ros voor te bereiden op een succesvolle backcountry-missie. Vind hier de videogids en een checklist met 16 stappen

Onderhoud en inspectie voorafgaand aan de reis is een cruciaal onderdeel van de voorbereiding op een bikepacking-reis. Dit is vooral belangrijk voor lange reizen, solo-uitjes en reizen die afgelegen en uitdagend zijn. In dit bericht documenteren we twee verschillende benaderingen. Neil inspecteert de Kona Sutra ULTD voordat hij zich klaarmaakt voor een fietstocht in de onderstaande video. Lees over Neil’s gedetailleerde AZ-inspectie van de Kona Sutra ULTD, inclusief de componenten en storingspunten. Ontdek bovendien waarom deze stappen kunnen helpen voorkomen dat je vast komt te zitten in het achterland. De checklist die ik heb gemaakt voor soloreizen vind je verderop.

Een Checklist Voor Solisten

Toen dit bericht oorspronkelijk werd gepubliceerd, was ik net klaar met de voorbereiding van een solo-fietstocht van een week ergens diep in de Appalachen. Hoewel ik toegeef dat ik me schuldig maak aan het negeren van fietsonderhoud voor weekendtrips of informele overnachtingen, neem ik niet de tijd om een bikepacking-reparatieset en pre-onderhoud lichtvaardig te organiseren bij het voorbereiden van solo bikepacking. Soloreizen naar het achterland zouden nog meer aandacht en voorzorg moeten vergen. Hier zijn 15 stappen om veelvoorkomende defecten aan componenten te voorkomen:

1. Zorg Ervoor Dat Je Je Fiets Schoonmaakt.

Zorg ervoor dat je een paar penselen in je gereedschapskist hebt. Flessenborstels zijn ideaal voor het reinigen tussen tandwielen.

Zet je fiets op een standaard om de schoonmaak te doen. Dit geeft u een zicht op ooghoogte van de aandrijflijn en belangrijke onderdelen. Typische afwasvloeistof werkt redelijk goed voor het afbreken van vet, en een gewone tuinslang werkt goed in combinatie met een paar borstels om de moeilijk bereikbare plaatsen te schrobben.

Poets je tanden. Gebruik een kleine, harde borstel of een flessenborstel om de cassette en kettingbladen schoon te maken.

2. Controleer Uw Ketting.

Een goede reiniging en smeermiddel doet wonderen voor een aandrijflijn. Je kunt een echte kettingreiniger gebruiken, zoals de Park Tool Cyclone, met ontvetter, zoals Pedros Oranj Peelz Citrus Degreaser, of met de hand schoonmaken met een flessenborstel of tandenborstel en afwasmiddel. Zodra de ketting schoon en droog is, brengt u een nieuwe laag smeermiddel aan. Persoonlijk hou ik van ProGold ProLink of Rock-N-Roll Gold.

Neil neemt je mee tot diep in de wereld van fietskettingen. Hij bespreekt kettingslijtage en -reparatie, evenals eenvoudige tips en trucs om u uit slechte situaties te helpen. Je kunt de onderstaande video bekijken en zorg ervoor dat je op de abonneerknop drukt om ervoor te zorgen dat we dit soort video’s blijven maken.

3. Controleer De Banden.

Kijk over de banden – vooral het zijwandgebied – op scheuren of schaafwonden. Dit kan het eerste teken zijn van een scheur in de zijwand of een mogelijk storingspunt. Droogrot is misschien iets meer van toepassing als je een fietsenstalling hebt en degene die je eruit haalt al een tijdje niet veel actie heeft gezien. Een ding om op te merken: als u uw fiets op een betonnen garagevloer stalt, schuif dan karton onder de banden om droogrot in de behuizingen te voorkomen.

4. Controleer Uw Reservebuizen En Afdichtmiddel.

Ik ben 100% tubeless op alle bikepacking trips, maar ik heb altijd een reserve binnenband bij me. Mijn reserveband is ofwel met elektrische tape aan mijn fietsframe bevestigd, of op de bodem van mijn bikepacking-tas geplaatst. Blaas reservetubes op als ze een tijdje in je rugzak hebben gezeten. Bewaar ze in een oude zak (zoals een broodzak) om slijtage te voorkomen.

5. Evalueer Uw Headset.

Hoewel het meestal geen dealbreaker is, is een balhoofdlager iets dat na verloop van tijd kan gaan. U kunt de headset controleren door de voorrem in te drukken en vervolgens uw fiets naar voren en naar achteren te wiegen. Als het rammelt of een beetje speling heeft, moet het worden afgesteld of moet het lager worden vervangen.

6. Test Uw Naaflagers.

De naven hebben regelmatig onderhoud en ombouw nodig. Houd het wiel stevig vast en beweeg het heen en weer. Als de naaf klikt of speelt, is deze ofwel te los of beschadigd. Een hub is eenvoudig om te bouwen. Er zijn veel tutorials beschikbaar.

7. Controleer Uw Trapas.

Als u vaak rijdt, gaan uw trapassen mogelijk minder dan een jaar mee. U kunt de lagers van uw trapas controleren door de crankarm vast te houden en heen en weer te trekken en te duwen. Pak het crankuiteinde vast en schud het heen en weer. Als er speling is en je voelt wiebelen of enig geluid, moet het worden afgesteld of vervangen. Negeer het klikken niet. Een bevroren trapas kan resulteren in een lange wandeling. Het is gebeurd, ik zweer het.

8. Draai De Bouten Vast.

Crankbouten, pedaalbouten, tandheugelbouten, stuurpenbouten, etc.

9. Pluk Je Spaken.

Controleer uw spaken nogmaals door ze goed te trekken om er zeker van te zijn dat ze recht zijn.

10. Zorg Ervoor Dat U Uw Kabels Heeft Gecontroleerd.

Een kleverige of langzaam schakelende kabel kan leiden tot spanning op de draad zelf. Een paar druppels teflon glijmiddel in de behuizingen kunnen hierbij helpen. Let ook goed op de plekken waar de kabels worden geklemd (derailleurs, of mechanische schijven). U moet controleren op contactpunten die gerafeld zijn.

11. Lijn Uw Hanger Uit

Controleer of de limieten van uw achterderailleur en derailleurhanger goed zijn uitgelijnd. Een licht gebogen hanger zal de schakelprestaties beïnvloeden, maar een sterk gebogen hanger zal de ketting in je spaken sturen, wat een catastrofale situatie kan zijn. Verschuif de derailleur niet zomaar vanaf de standaard naar het grootste tandwiel. Duw in plaats daarvan de derailleur zo ver mogelijk met uw hand. Als de derailleur in de spaken springt, zorg er dan voor dat de hanger recht staat en dat de ondergrens goed is ingesteld.

12. Vul Kit Bij.

Na verloop van tijd droogt de kit in een tubeless opstelling uit. Dit maakt het natuurlijk niet effectief bij het voorkomen van lekken. Ik verwijder meestal gewoon mijn wielen en schud ze goed om het afdichtmiddelniveau te controleren. Het is gemakkelijk om meer kit toe te voegen met behulp van een injectiespuit.

13. Controleer De Remmen.

Er zijn verschillende tekenen dat uw remblokken versleten zijn of onderhoud nodig hebben. Dit zijn de meest voorkomende: 1. een korrelig, schrapend geluid; 2. lichte plakkerigheid bij het remmen; en 3. te veel of te weinig speling in uw hendels. Dit laatste betekent dat ze mogelijk moeten worden ontlucht, en de eerste twee betekenen meer dan waarschijnlijk dat de pads moeten worden vervangen. Om er zeker van te zijn dat er genoeg materiaal is, kun je de pads vaak op een oogbol zien.

14. Vet.

Ik smeer graag naafspiesen, de zadelpen, de stuurpen en alle bouten die zijn verwijderd of afgesteld.

15. Verander Je Schoenplaatjes.

Het dragen van schoenplaatjes die te versleten zijn, kan ervoor zorgen dat ze onverwachts losraken. Als de route die u van plan bent te rijden veel wandel-a-bike bevat, zal dit ervoor zorgen dat ze sneller slijten. Als ze te versleten zijn, geef jezelf dan een nieuw paar voordat je eropuit trekt. Ik gebruikte Crank Bros-pedalen, maar vanwege de zachte en snel dragende koperen schoenplaatjes ben ik sindsdien overgestapt op Shimano-pedalen. Ze zijn bomproof, zoals Neils video laat zien.

16. Stem Af.

Stem alles af. Dit zorgt voor een soepele rit terwijl u uitrolt en maakt ook inspectie van eventuele problemen mogelijk. Stel uw remmen af om er zeker van te zijn dat er geen wrijving is, stem de aandrijflijn af, pomp de banden op tot de gewenste druk en maak de laatste aanpassingen om uw pasvorm en comfort te garanderen.

U kunt ook andere artikelen over de voorbereiding van bikepacking vinden in onze Field Guide to Tubeless en de Bikepacking Repair Kit. Heb je nog een onderhoudstip om te delen? Voeg het toe aan het onderstaande gesprek