Lekke Bandreparaties Van Interbike 2017

Zou een toekomst zonder appartementen mogelijk zijn met gestage verbeteringen in binnenbanden, afdichtingsmiddelen, velgen en banden zelf?

We zijn er allemaal geweest: het is een kristalheldere dag zonder einde en het is precies de juiste temperatuur. Je glijdt moeiteloos over een schilderachtige landweg, wanneer het ineens gebeurt: je hoort het gesis en voelt dat het wentelen van je fiets terwijl je stoke verdampt. Of erger nog, je pakt op een hectische ochtend je woon-werkfiets, gewoon om het appartement op te merken waardoor je te laat op je werk komt. Sinds de start van de pneumatische fiets zijn appartementen onderdeel van het wielrennen, maar dankzij spannende ontwikkelingen op het gebied van buizen, kitten, velgen en de banden behoren ze binnenkort misschien tot het verleden. (Ben je dol op fietsonderhoud met flair? Bekijk onze aangepaste pedaalsleutel!)

Een van de gemakkelijkste manieren om flats te bestrijden, is door gewoon je interne buis te vervangen door een veel betere. Het Oostenrijkse merk Tubolito heeft een gloednieuwe thermoplastische TPU-binnenband die twee keer zoveel kracht en lekbestendigheid belooft als normale binnenbanden. Het is ook superlicht en weegt slechts 33 gram voor een model van 700c-formaat. Per slang is het niet de duurste upgrade, maar het is zeker duurder dan je gemiddelde slang, in plaats van volledig storingsvrij.

Mountainbikers begrijpen (en roadies leren) dat de meest gebruikelijke en effectieve methode om lekke banden te bestrijden is door buizen helemaal te verwijderen en in plaats daarvan een bandenafdichtmiddel te gebruiken. Afdichtmiddel stolt wanneer het wordt blootgesteld aan lucht, waardoor lekke banden van ongeveer een kwart inch effectief worden gedicht.

Stans Notubes heeft bandenafdichtmiddel op de kaart gezet met behulp van zijn op latex gebaseerde mix, die aanvankelijk was gemaakt voor tubeless conversies van conventionele banden. En Stan’s algemeen verkrijgbare Raceday-formule zorgt voor een sterkere, bijna angstaanjagende snelle afdichting, maar moet vaker worden ververst dan de standaardformulering en kan kleppen doen dichtslibben. Sommige wielrenners hebben ontdekt dat het mengen van een cocktail van 50/50 van de afdichtmiddelen van Stan de ideale consistentie geeft.

Slime heeft ook een nieuwe formule, bekend als Tubeless Premium. De formule met hoge viscositeit bestaat uit twee verschillende vezels, die een gaasachtig weefsel in de band creëren om te voorkomen dat het afdichtmiddel zich op de bodem van de band verzamelt en de algehele dekking verbetert. Volgens Slime laat Tubeless Premium geen boogers achter als het droogt, alleen een gelei-membraan dat in water oplosbaar is voor eenvoudig opruimen (een bonus als je vaak banden verwisselt). Tubeless Premium Sealant is niet giftig en gaat zes tot acht maanden mee.

Misschien wel de meest indrukwekkende statistieken over afdichtmiddelen zijn afkomstig van Orange Seal, een merk van bandenafdichtmiddelen dat dit jaar ook drie professionele wegteams sponsorde, zoals Team Bora. Twee van de teams haastten zich op tubulars, terwijl jij op tubeless banden op de weg reed. In de loop van het seizoen had het Pro Continental-team dat tubeless reed meerdere lekke banden, maar rapporteerde geen lekke banden als gevolg van de kit. De groepen met buizen hadden een paar appartementen, maar de renners konden vaak doorgaan met het peloton lek) omdat ze wachtten om de groepsauto te krijgen.

Afgezien van lekke banden, is een van de meest voorkomende soorten lekke banden precies wat sommigen een slangenbeet of een lekke band noemen, die optreedt zodra een botsing de band tegen de velg van het wiel drukt, en ook de binnenband lekt in beide gebieden waar het lekt. maakt contact. Enves nieuwe 5 en 6 M-serie mountainbike velgen pakken dit veelvoorkomende probleem aan door het gebied van de hielhaak te verbreden en een bot oppervlak te creëren om de snij-impact van een samenknijpend plat effect te verminderen. Enve’s op zwaartekracht gerichte velgen uit de 7- en 9 M-serie hebben ook de toevoeging van een gloednieuwe urethaanvoering, die veel meer schokdemping toevoegt en tegelijkertijd zowel de band als de carbonvelg beschermt.

En als je je rit echt lekbestendig wilt maken, dan biedt Cush Core wat het ’s werelds originele binnenbandophangingssysteem noemt door middel van schuimrubberen velgvoering. Dit inzetstuk wordt in de velg gemonteerd en verdeelt de hoeveelheid banden in twee. Geclaimde voordelen zijn onder meer effectabsorptie, verminderde trillingen, velgbescherming en (natuurlijk) vlakke reductie. Schwalbe biedt een vergelijkbare systeemaanroep ProCore, die een binnenvoering gebruikt die is opgeblazen met een high-definition buis, die de bandenkralen tegen de velg knijpt. Deze voering sluit niet alleen de band af voor tubeless gebruik, maar dempt ook de velg en band tegen scherpe vierkante randen.

Natuurlijk heeft de bandentechnologie ook een lange weg afgelegd op het gebied van lek- en impactbescherming. Vroeger was het gebruikelijker om spoelen tussen de band en binnenband te gebruiken (zoals bij een Mr. Tuffy), maar nu zijn die functies ingebouwd in een band en aanzienlijk verbeterd. De Schwalbes Marathon GT-serie voegt bijvoorbeeld 2,5 mm flexibel India-rubber toe aan de rolzone, gecombineerd met twee lagen nylon verstevigingen, die samen meer bescherming en verminderde rolweerstand bieden. Maxxis heeft zijn Dual Down-technologie gebruikt in Enduro-gerichte banden, die een butyllaag van rubber tussen twee lagen karkas op de zijwand plaatsen, waardoor niet alleen snijbeveiliging wordt geboden, maar ook schokdemping wanneer de bodem van de velg wordt gehaald.

En in de algemene constructie heeft Kenda een nieuwe barrière in zijn Kadence Elite, Kountach Guru en Endurance Pro, die het Karmor noemt. Van dit niet nader genoemde geweven materiaal wordt beloofd dat het soepeler en veel strakker geweven wordt dan nylon, waardoor het sneller rolt, beter rijdt en beter bestand is tegen lekrijden dan nylon materialen of zelfs Kevlar. En nu Vittoria zoveel vertrouwen heeft in de lekbeveiliging die te vinden is in zijn eigen Randonneur-, Revolution- en Adventure Trail-forensbanden (evenals de Rubino Pro Control- en Rubino Pro Endurance-versies), biedt het een nieuwe Commuter Guarantee, die gratis binnen- buizen aan elke klant die appartementen.

Ben je er nog steeds niet van overtuigd dat technologie lucht in je banden zal houden? Specialized gebruikt Nimbus airless-banden op zijn Alibi-stadsfietsen. Rijders die de gladde, niet-dempende massieve banden van de vorige hebben meegemaakt, zullen versteld staan van de Nimbus-banden, die plotseling goed omgaan en grip hebben. Helaas kun je ze alleen op volledige Alibi-cycli krijgen, waardoor iedereen een bandenpomp vasthoudt.

Voor nu zijn lekke banden een van de weinige zekerheden waar de meesten van ons op een bepaald moment in ons fietsleven mee te maken krijgen, maar met deze consistente vooruitgang in binnenbanden, afdichtingsmiddelen, velgen en banden zelf – en keuzes voor elk soort fiets en rijstijl – je hoeft niet hard te knijpen om een platteloze toekomst te zien.