Gespecialiseerde Fuze 6Fattie Hardtail Review

Nieuwe middelgrote dikke banden brengen plezier terug in de hardtail

Carson Blume

Het was ruim tien jaar geleden dat ik een hardtail had gereden op de paden van Downieville. En met een goede reden: de paden in Noord-Californië zijn zo ruig en oogverblindend snel dat ik zelden zonder vlak of twee naar beneden kom. De vering heeft het rijden daar veel aangenamer en veel sneller gemaakt. Daarom was er zeker een groot deel van mij dat zich dom voelde omdat ik tijdens het Destination Trail-mediakamp de nieuwe Specialized Fuze 6Fattie hardtail had gekozen in plaats van de nieuwste full-suspension Stumpjumper 29er van het bedrijf voor Downieville.

Ik had de afgelopen zes maanden bijna uitsluitend op 27.5+ gereden, of 6Fattie, zoals Specialized het liever noemt. Ik was in die korte tijd van scepticus in gelovige veranderd, maar moest de 8 cm-wielen met hoog volume op een hardtail nog uitproberen. Ik probeerde het, en eindigde met een hele knaller. Ik eindigde de rit zonder enige spijt en nog beter, geen flats. En dit was ook geen luxemodel met een hoge prijs; het was de Fuze 6Fattie Expert geweest waarvan de prijzen gewoon eerlijk gezegd niet kunnen denken aan een fiets die ik in de recente herinnering heb gereden en die een grotere smiles-per-dollar-ratio biedt dan de Fuze.

Specialized toonde de Fuze en dames Ruze 6Fatties bij Sea Otter. Een CliffsNotes-model gaat ongeveer als volgt: de 6Fattie hardtails zijn voorzien van aluminium frames met een trendy ruitvormige, gesplitste liggende achtervork om de achterkant kort te houden, terwijl de aandrijflijn en liggende achtervork nog steeds vrij zijn van de mollige 8 cm brede banden. De voor- en achternaven hebben een Boost-afstand van 148 mm/110 mm, samen met de extra 3 mm naar buiten gerichte kettingbladafstand. Een interessante spec-kloof tussen de hardtails en de volledig geveerde Stumpjumper 6Fattie-modellen is de velgbreedte. Omdat de hardtail geen achtervering heeft, gaat Specialized ervan uit dat passagiers een lagere druk uitoefenen voor een stillere rit. Het voorziet deze modellen dus van 45 mm of 38 mm brede velgen, terwijl de ophangingsmodellen velgen hebben die slechts 30 mm breed zijn.

De diamanten liggende achtervork verdeelt zich om omhoog en boven het breedste aspect van de band te gaan, terwijl het toch voldoende stevigheid biedt om aan te pakken. Ron KochVoor degenen die Downieville nog niet hebben gereden, zou het op je bucketlist moeten staan. De rit van 15 mijl van punt naar punt draait in een baan van ongeveer 4,0 m over een onvoorstelbaar groot aantal soorten paden en ecosystemen. wandelen. Het grootste hoogtepunt van de rit is pure snelheid. Als je die snelheid combineert met die paar technische vlekken, worden dingen interessant en heel plezierig, heel snel.

We reden de Downieville Classic downhill-renbaan op een regenachtige dag die begint met Sunrise to Butcher in Third Divide, eindigend met First Split-paden. Ik voelde meteen de effectieve hardtail-trap- en klimeigenschappen op het soepele en vloeiende Sunrise-parcours. De Fuze was geweldig in het pompen van de rollende dips en bermbochten die gebruikelijk zijn op Sunrise. Ik liet de bandenspanning een beetje zakken, maar had helaas mijn elektronische meter niet bij me. Ik heb een redelijk goed gevoel voor bandenspanning en ik vermoed dat ik in het bereik van 12-13 psi zat. De tractie met al het kleverige natte vuil was perfect, dus 6Fattie was hier overdreven, maar het zorgde voor een vergevingsgezinde rit binnen de paar rotsen, wortels en remhobbels op het pad. De bandenstabiliteit is geweldig met de brede 45 mm WTB Scraper-velg,dus het klinkt dat Specialized een verstandige zet heeft gedaan door deze bredere rand rond de hardtail te laten lopen. Acceleratie ziet er echter een beetje langzamer uit, dus er is een lastafweging bij het gebruik van de bredere rand.

Het nieuwe 6Fattie wielprogramma maximaliseert de handling, tractie en flotatie zonder afbreuk te doen aan je prestaties op beklimmingen. Carson Blume

Toen we in Butcher vielen, werd het echt. Ons team had meteen zo’n zes appartementen en een kapotte carbon velg. Bovendien moest ik hier de zaken een beetje in toom houden. De combinatie van snelheid en rotsen maakte het vrij duidelijk dat een zachte, ongedempte band geen vervanging is voor daadwerkelijke vering. Het neemt echter veel beter van de rand af dan zelfs een softtail en de grip was onwerkelijk, zelfs toen het pad op de lagere hoogten opdroogde. De Manitou Magnum Comp-vork met 120 mm veerweg heeft ongetwijfeld geholpen als het moeilijk werd.

Ik leerde al snel om de rand van het pad te gebruiken, die soepeler is. Het is ook losser en bedekt met kleine grindachtige stenen die van de hoofdlijn worden getrapt, maar de 6Fattie-banden kunnen het gemakkelijk aan. Nadat ik dit kleine trucje had bedacht, had ik een geweldige tijd en hield ik gelijke tred met andere even begaafde rijders in hun volledig geveerde fietsen in alle behalve de ruigste secties prima. Wat nog belangrijker was, ik had veel meer plezier dan ik had op een andere hardtail met vergelijkbare problemen.
De op maat gemaakte lichtmetalen wielset heeft een breedte van 45 mm om zowel snelheid als duurzaamheid te optimaliseren. Carson Blume

De eerste rit was zo geweldig dat een kleine groep van ons op weg ging voor een extra-credit regenachtige rit boven de Graeagle Lodge die een week verbleef. De paden liepen in en buiten de kleine meren, maar waren op veel plaatsen bijna allemaal van steen. Nogmaals, ik was enthousiast over de 6Fattie omdat hij meer grip op de natte steen zag en soepeler knapte. Ik hield de groep prima bij en heb plezier gehad waarin ik op een gebruikelijke hardtail zou hebben geworsteld. Deze indrukken werden opgedaan in slechts twee ritten in 1 middag, maar ik was echt heel erg blij met de fiets. Het simpele feit dat ik geen enkele lekke band had terwijl vele anderen Stans-afdichtmiddel over het hele pad bloedden, was de kers op de taart.

Ik zou nooit een cross-country race racen op een 6Fattie gewapende hardtail, maar voor algemeen rijden op de weg is het veel beter dan de normale fietsolifanten. De rijkwaliteit en veringkenmerken maken de hardtail echt leuk om te rijden. En ook het simpele feit dat gewone 29er-wielen en -banden (met Boost-breedtenaven) passen in een 27.5+/6Fattie-frame en vork, betekent dat een fiets als deze dubbel werk kan doen. Een rijder kan op een set lichtgewicht 29er-racewielen gooien met snelle 5 cm-banden om deel te nemen aan een lokale langlaufrace en vervolgens een technisch parcours versnipperen met 6Fattie-banden.

De Fuze is ontworpen met het oog op duurzaamheid en prestaties, en de sterke lichtmetalen velgen zorgen voor een stevige stoot op het parcours. Carson BlumeAls het lijkt alsof ik de 27.5+/6Fattie Kool Aid heb gedronken, heb je gelijk: ik heb het geproefd en ik ben verslaafd. Deze middelgrote dikke banden zijn niet voor iedereen in alle omstandigheden, maar ik geloof oprecht dat ze een echt prestatievoordeel opleveren voor fietsers met gewone vaardigheden die minder dan perfect geprepareerde paden rijden – wat veel mensen beschrijft. De voordelige hardtail is misschien ook de perfecte toepassing voor deze bandenmaat, aangezien de meeste van deze kopers alleen willen rijden en plezier willen hebben, geen races op Pro-niveau willen winnen. Verwacht dat de Fuze deze week al in de winkels zal verschijnen. Kijk voor een volledige recensie op een later tijdstip en kijk op Specialized.com voor meer details en prijzen.