Bombtrack Hook EXT Recensie. Bombtrack Hook EXT Review: Meer Dan Alleen Een Goed Uiterlijk

Na het jaarlijkse Groundwork-evenement van Bombtracks te hebben bijgewoond, steelt Cass een Bombtrack Hook EXT en neemt deze mee op bikepacking in Duitsland, België, Nederland, Engeland en Wales. Met een aantal tochten onder zijn riem, maar ook snelle ritten op grinddagen en zelfs een paar roadtrips in de tas, zijn hier zijn gedachten over deze stalen en carbon avonturenfiets

In augustus nodigde Bombtracks Groundwork me uit in Duitsland om het 2022-assortiment fietsen te testen. Ik schreef mijn eerste indrukken van de Hook EXT op en omdat ik hem zo leuk vond, vroeg ik of ik hem mee naar huis kon nemen, erop kon blijven rijden en een grondigere recensie kon plaatsen.

Dus, als onderdeel van mijn , fietste ik naar België om de Ardennen Arbalete aan te pakken, slingerde door Nederland op de Maasroute en nam toen de veerboot naar het VK. De Hook werd gebruikt voor verschillende overnachtingen in het gebied, de Bear Bones Bash, dagtochten op gravel met vrienden en een paar lange roadtrips. Al met al heb ik het een respectabele hoeveelheid gebruik gegeven. Hieronder staan enkele foto’s van hoe het eruit zag toen ik er voor het eerst op reed. Ga anders terug naar de link hierboven voor de volledige set.

Laten we beginnen met het hart van de Hook EXT: zijn double-butted Colombus Chromor frameset en volledig carbon vork. Het is een buitengewoon goed afgewerkt ensemble in zowel algehele kwaliteit als aandacht voor detail. Ik ben een fan van de bijpassende graphics, die de Hook EXT een semi-custom look geven.

We richten ons vaak op de grootste banden die een fiets kan rijden, en willen absoluut alles (namelijk enorme spelingen) zonder de bijbehorende compromissen (verhoogd gewicht / ontwerpbeperkingen). De Hook EXT is de juiste fiets voor dit type fiets. Er is voldoende ruimte voor modderige 650B x 2.1s, wat zoveel is als ik denk dat een lichtgewicht, drop-stuurfiets moet passen, voordat het soort terrein dat breder rubber rechtvaardigt suggereert dat platte staven een verstandiger optie zouden zijn. Het kan 700x40mm banden aan, hoewel ik niet de kans had om het te testen met grotere hoepels. Als dat je favoriete manier van rijden is, kan er een 35 mm all-road band op.

Elders is de Hook EXT een frame dat voldoet aan de nieuwste normen. Hoewel ik niet kan beweren dat ik de veranderingen in de onderbeugels heb bijgehouden, is T47 logisch. Het is oversized en voorzien van schroefdraad, dus het heeft het beste van twee werelden in termen van stijfheid, vervangingsgemak en, als het op carbon aankomt, het onvermogen om te kraken. De Hook EXT bevat de voorziening voor een interne dropper post, wat niet zo gek is als het klinkt op een grindfiets als deze. Een lagere zadelpen zou geweldig zijn voor singletrack-techneuten en valt binnen de mogelijkheden van de fiets. De full carbon vork heeft interne routing voor een Dynamo en voorziening voor spatborden. Elk oogje kan ladingkooien bevatten. Elk is beoordeeld op 1,5 kg. Net als het frame is de vork specifiek voor steekassen en ontworpen voor flat-mount remmen, waardoor deze fiets helemaal up-to-date is. Laten’

De rit van de Hook EXT is perfect voor het beoogde doel. Het is een leuke fiets die snel op snelheid komt en heel speels te besturen. Ik heb er enorm van genoten om er onbeladen mee te rijden, wat waarschijnlijk de manier is waarop hij een groot deel van zijn leven zal doorbrengen. Zoals al mijn favoriete fietsen, moedigde het me aan om eruit te komen wanneer mijn enthousiasme anders zou afnemen. Zeker, het Chromor-frame en de 5 cm-banden boden een opmerkelijk soepele rit die veel van het stuiteren en schokken uit snelle en rotsachtige afdalingen. De Hook EXT is zeer verfijnd. Het heeft geen standaard stalen frameset of jackhammer-vork. De responsieve handling van Hook is duidelijk, zelfs als je hem inpakt met een lichte fietsbelasting. De fiets is niet traag, hoe licht hij ook is beladen of hoe uitgekleed.

Flat bars bieden een veiligere rempositie voor off-road rijden. Ik moet echter toegeven dat SRAM’s Rival hydraulische remmen indrukwekkend zijn. Ze bieden voldoende kracht en controle, zelfs in de afzuigkappen. Voordat ik ze probeerde, voelde ik altijd de behoefte om in de druppels te glijden tijdens steile, off-road afdalingen, vooral met mechanische schijfremmen of velgremmen. Hydrauliek is anders.

  • Hoogtepunten
  • Frame/vork: staal/koolstof
  • Hoeken L: 72 Balhoofdbuis. 72.5 Zitbuis
  • Stapel/bereik: 589 mm/389 mm
  • BB Drop/Chainstay 70mm/425mm
  • Trapas – T47 schroefdraad
  • Naafspecificaties : TA, 12x100mm, 12x142mm
  • Zadelpen: 27,2 mm
  • Maximale bandenmaat: 700x40mm, 650b x 5, cm

Ik vond echter dat de 26-98-inch versnelling van de Hook EXT’s te hoog was voor het type bikepacking waar ik het meest van hou: het heuvelachtige spul. De EXT is uitgerust met een 40T kettingblad, die ik heb omgewisseld voor een 38T toen ik Duitsland verliet om naar België te gaan. Omdat het een directe montage is, is het gemakkelijk te doen, zonder de noodzaak van een verandering in kettinglengte. Als ik een 36T of kleiner had gehad, had ik hem graag laten vallen. Ik weet het. Je kunt niet iedereen tevreden stellen, en ik waardeer dat een 40T-ring goed werkt voor snelle, relatief vlakke grindritten. Maar gezien de Hook EXT’s bikepacking-referenties, zou ik liever een 38T kettingblad zien, omdat het een betere sweet spot is. Zelfs een 38T voelt groot aan voor het aanpakken van de straffe steile coombes rond Bristol en Bath, waar ik woon.

Ik vond de beperkingen van een 1-speed aandrijflijn niet erg. Eigenlijk precies het tegenovergestelde. Ik hou van de eenvoud van een enkel kettingblad voor off-road rijden, en aangezien ik nooit uren op asfalt ga rijden, heb ik geen fiets nodig met een bijzonder hoge bovenkant. Evenzo ben ik niet iemand die in een lokale kettingbende rijdt, dus ik hoef de trapfrequentie van anderen niet te evenaren, wat gemakkelijker zou zijn met een meer traditionele 2x-aandrijflijn. Een fiets als Bombtracks Audax is misschien een betere keuze als jij dat bent.

Over vergelijkingen binnen het Bombtrack-assortiment gesproken, ik heb een halve dag doorgebracht op de duurdere Hook EXT-C (3000//), de EXT’s koolstofbroer. De EXT-C heeft een andere set wielstellen en banden dan de EXT-C, daarom is het moeilijk om ze te vergelijken. Er zijn ook subtiele verschillen in de maatvoering en geometrie. Toch, hoewel de EXT-C licht en onmiskenbaar soepel was, bood de EXT mij meer positieve feedback.

Ik zie graag een fiets die helemaal klaar is voor bikepacking of licht toeren zoals hij is, en de Hook EXT is precies dat. Alles wordt in rekening gebracht voor hardsolderen: drie op elk blad van de vork, zes binnen het frame (waardoor je veel plaatsingsopties voor waterflessen hebt als je een gedeeltelijke frametas gebruikt), en twee eronder, plus voorzieningen voor spatborden, ideaal voor winter woon-werkverkeer. Er zijn oogjes beschikbaar voor bovenbuistassen die direct gemonteerd kunnen worden. Vanuit een offroad-perspectief geef ik de voorkeur aan een stuur dat een lagere drop heeft, breder is en meer flare heeft. Toch is het model dat wordt geleverd met de gespecificeerde Bombtracks eigen CX-10 drop bar (met een 10 flare) een perfect goed startpunt, verpakt zoals het is in een gevoerde stuurlint die zeer comfortabel is voor lange dagen op gemengd terrein. Anders zou een model als Ritcheys Venturemax een geweldig alternatief kunnen zijn.

Voor de maatvoering heb ik een L geprobeerd die comfortabeler was dan een XL. Ik zit meestal ergens tussenin. Ik gebruikte mountainbikes met platte stangen voor bikepacking, die meestal meer rechtop staan. Wat de rijpositie betreft, heb ik de stuurpen omhoog gedraaid en later vervangen door een kortere die nog meer opkomst en minder bereik bood; de slangen en kabels zijn allemaal lang genoeg afgesneden. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb lange benen en ik sta graag rechtop, maar het is iets om op te letten als je even geproportioneerd of eigenwijs bent. Om de integriteit en sterkte van de carbonvork te garanderen, is de stuurbuis voorgesneden met een afstandsstuk van 25 mm. Je kunt een carbon vork met spacers niet op dezelfde manier stapelen als een stalen vork. Persoonlijk had ik liever gezien dat de balhoofdbuis 10 mm langer was.

Met de vervangende stuurpen vond ik de fiets erg comfortabel, toen mijn romp en rug eenmaal lenig waren en ik gewend was geraakt aan de agressievere rijpositie van de EXT. Onthoud dat ik een bikepack heb met een flat-bar-fiets, die een korter bereik heeft, dus dit zou een uitdaging worden. Het bleek dat de dichtgeslagen blik de voorkeur had van veel van de anderen die er waren. Ik kan niet zeggen dat ik het ideaal vind voor meerdere lange dagen in het zadel, maar misschien word ik gewoon oud! Als u uw lengte wilt vergroten, zijn Ritcheys WCS Ergomax-bars een andere optie. Ze hebben een stijging van 10 mm.

Wat de rest van de build betreft, heb ik niets veranderd dat niet verslijt, en ik voelde ook geen behoefte om dat te doen. Hoewel ik weet dat er fietsen zijn van een vergelijkbare prijs en een betere specificatie, gedroeg de fiets zich zoals ik zou verwachten. Met een geclaimd gewicht van 11 kg voor een medium (een grote is waarschijnlijk 300 g meer), voelt de Bombtrack positief aan, vooral als je van een stalen plus-fiets komt, zoals ik de neiging heb om te rijden. Als je voorzichtig inpakt, is er veel potentieel voor een bikepacking-opstelling die zowel licht is om te rijden als om te dragen, ideaal voor die Rough Stuff-achtige escapades.

Chris Goodman, een bijdrage aan routes voor 2022 Bombtrack Hook EXT-bezitters, gaf feedback op de lange termijn.

Mijn vorige stalen allround/grindfiets was geweldig. Ik had echter wat problemen toen ik het bandenvolume wilde vergroten. Dit omvatte een gebrek aan liggende achtervork, de lange voorste mych die de band bevuilde en een gemakkelijkere klimuitrusting. Het had ook een wegverbinding nodig om de achterderailleur te laten vallen en een nieuw lang kooigaas. Ik moest ook spatborden monteren voor woon-werkverkeer in de winter (nogmaals, de lange reach mech aan de voorkant zat me in de weg). Het was veel werk om al deze problemen op te lossen, maar het zou niet hebben geleid tot een grote toename van het bandenvolume.

Hook EXT’s waren een favoriet van mijn vrienden. Ze leken alles te kunnen doen wat ik nodig had, direct uit de doos. Ik vond er een met een kleine korting aan het einde van de seizoensuitverkoop en kocht hem impulsief. De Hook is een geweldig product. Het is lichter, directer en een hoop plezier. Het voelt heel fijn om door de stad te cruisen en veel capabeler en comfortabeler (ondanks de agressievere rijpositie), en sijpelt weg in rooty, bochtige singletracks. Ik heb het zadel en de banden vervangen en zal waarschijnlijk de staven verwisselen voor een model met een beetje meer flare. Maar afgezien daarvan voelt het behoorlijk goed aan en is het meer dan capabel op alles wat ik rijd.

Wat betreft wielen, de achterste WTB ST i23 was niet waar voordat ik ermee reed; deze specifieke Hook EXT was een demofiets tijdens het Groundwork-weekend, dus wie weet wat er is gebeurd. WTB’s Rangers zijn mijn favoriet en ik hou ervan hoe ze met lichte fietsen omgaan. Ik moest een zijwand aansluiten in België en ik merkte dat het loopvlak relatief snel slijt. De wielen waren gemakkelijk tubeless in elkaar te zetten. Ik heb het geprobeerd met zowel een set 650B x 47 mm Teravail Ramparts, die de rit van de fiets op de stoep veranderden. Er was ook een set Sparwoods 27,5 x 5 cm beschikbaar. Beide zagen er geweldig uit en presteerden goed op boswegen. Het monteren van 47 mm-banden zal de trapas een beetje laten vallen, maar het is niet genoeg om een probleem te zijn als je je aan relatief goed onderhouden wegen houdt en klikpedalen gebruikt.

  • Frame COLUMBUS COROMOR, double butted buizen, TA Dropout, vervangbare hanger, drager/spatbordbevestigingen. 86.5 mm T47-schaal
  • Beschikt over TA dropout, vervangbare hanger, rack/spatbordbevestigingen, 86,5 mm T47 shell
  • Vork Full carbon schijfvork, TA, taps toelopende stuurbuis, met spatbord-/drievoudige kooibevestigingen, interne dynamogeleiding
  • Balhoofd FSA No.21/12B/44 verzegelde buitenkant voorvork,
  • Trapas T47 afgedicht BBB voor 30 mm spindel
  • Crankstel BOMBTRACK-LYER crank van gesmeed aluminium, directe montage-interface en 30 mm spindel
  • Kettingblad CNC gefreesd aluminium, smal, 40 T,
  • Trapas afgedicht patroon, extern lager, schroefdraad
  • Cassette PG-1130 11 speed cassette, 11 42T
  • Achterderailleur SRAM RIVAL 1 achterderailleur, koppeling, lange kooi
  • Versteller SRAM RIVAL 1 dubbeltik 1 x 11
  • Ketting KMCX11 ketting,
  • Voornaaf BOMBTRACK-ORIGIN afgedichte schijfnaaf (12 x 100 mm steekas
  • Achternaaf BOMBTRACK ORIGIN afgedichte schijfnaaf, 11-speed, 12 x 142 mm steekas
  • Velgen WTB ST Light i23 dubbelwandig, TCS 2.0, 32h
  • Banden TCS LIGHT vouwband 27,5×5 cm
  • Remklauwen SRAM RIVAL flat-mount hydraulische schijfremmen met 160 mm remschijven
  • Remhendels SRAM RIVAL 1 double tap hydraulisch
  • Stuurpen BOMBTRACK RAM gesmede aluminium stuurpen, 7
  • Stuur BOMBTRACK CX-10 stuur, 31.

8 mm, 10 flare

  • Handvatten BOMBTRACK stuurlint
  • Stuurlint BOMBTRACK ESCAPE stuurlint
  • Zadelpen BOMBTRACK PINE aluminium zadelpen, 27,2 mm x 300 mm
  • Zadelpenklem BOMBTRACK-ORIGIN gesmeed aluminium zadelklem, 29,8 mm
  • Zadel BOMBTRACK COMP zadel
  • Over het combineren van road- en offroad-fietsroutes gesproken, is de Hook EXT een betere keuze dan een crosscountry-mountainbike voor ritten op gemengd terrein? Het is lichter dan een stijve mtb en het is gemakkelijk om snel te rijden met een minimaal gewicht. Dat maakt dit raadsel een raadsel dat uiteindelijk van toepassing is op het terrein, wat onderstreept waarom de Hooks 2,1 inch speling voor de 2,1 inch band helpt bij het vaststellen van een goed afkappunt voor welk type fiets het beste gereedschap voor de klus is. En als je een liefhebber bent van een drop-stuur met de juiste vaardigheden, zal dit waarschijnlijk het verschil in versnelling zijn dat je wilt overwegen.

    De fiets kan ook worden gekocht als framesetoptie voor 900//.

    Pluspunten

    • Boeiende handling zonder lading of lichte ladingen
    • Aan alle behoeften van een bikepacker voldaan
    • Verbazingwekkend capabel offroad
    • Frame en vork voldoen aan de bandenspeling geschikt voor het doel
    • Uitstekend uiterlijk met veel aandacht voor detail
    • Betrouwbare, solide onderdelen met krachtige hydraulische remmen

    nadelen

    • Een beetje aan de prijzige kant
    • Gearing is niet geschikt voor heuvelachtige routes
    • Een lage voorkant kan lange en langbenige fietsers irriteren die graag meer rechtop staan
    • Maat getest L
    • Beschikbare maten S-XL
    • Gewicht 111kg/11kg (M
    • 2500//
    • Plaats van fabricage Taiwan
    • Details fabrikant Bombtrack

    Maak een buiging

    De Hook EXT was een absoluut genot om te rijden en na een paar harmonieuze maanden samen, vond ik het jammer om hem terug te sturen. De 1x aandrijflijn is gebruiksvriendelijk en heeft een smaller versnellingsbereik voor lange ritten op het asfalt. Het biedt ook minder trapmogelijkheden dan een fiets met een dubbele. Deze beperkingen storen mij niet, aangezien mijn rijstijl voornamelijk offroad is. In feite ben ik graag verkocht op 1x aandrijflijnen voor grindfietsen, ik zou liever standaard een kleiner kettingblad zien. Het hangt af van hoe vaak je fietst en waar je fietst.

    Afgezien hiervan is de Hook EXT de volmaakte, moderne allrounder voor degenen die houden van de sensatie van snel rijden. Hoewel ik zou beweren dat een stijve fiets betere offroad-mogelijkheden biedt, is de bandenspeling van Hooks een geweldige herinnering aan zijn sterke punten. Hij rijdt goed op vuil, grind en paden dankzij de banden van 650B x 5 cm. Drop bars zijn niet iets dat het gewend is. Het is zo snel als ik het nodig heb, ook al heb ik geen interesse in het bezitten van een racefiets. In termen van persoonlijke pasvorm, had ik liever een balhoofdbuis gezien die iets langer is, maar degenen die hun stuur lager lopen dan ik, zullen waarschijnlijk niet klagen.

    De Hook EXT kan de prijs van sommige van zijn concurrenten niet evenaren, maar denk dat zijn gevoel voor individualiteit, de opmerkelijke kwaliteit van zijn Colombus-buizen, zijn hoogwaardige, volledig carbon vork en zijn verzameling verstandige, slijtvaste componenten de kosten helpen rechtvaardigen . Zeker, het is een fiets waarvan ik denk dat hij de tand des tijds zal doorstaan en een die ik graag zelf zou willen bezitten.

    Achtergrond Voor Renners

    Sinds mijn eenentwintigste rijd ik al meer dan 20 jaar op tweewielers. Onlangs doorkruiste ik Georgië op onverharde wegen en doorkruiste de Cordillera Real van Bolivia. Ik heb ook de Lakeland 200 en de Trans Alpen in Europa gereden. Gezien mijn liefde voor mountainbiken en backcountry toeren, combineert mijn ideale reis de twee, waarbij ik waar mogelijk op stille onverharde wegen en singletracks blijf.

    Hoogte: 15 cm13 cm (184,5 cm). Gewicht: 75 kg (75 kg).
    Binnenbeenlengte (PBH): 91,4 cm

    Met dank aan Chris Goodman voor de Welshe rijfoto’s.